Perjantai 26.7.2019 (radio)


Liikenteessä kuolee paljon ihmisiä

Auto-onnettomuus Nakkilassa.
Kuva: Pauli Lahti / Yle

Suomessa kuolee liikaa ihmisiä tieliikenteessä.

EU-maiden tavoite on, että vuonna 2020 tieliikenteessä kuolee puolet vähemmän ihmisiä kuin vuonna 2010. Suomen osalta tavoite on, että ensi vuonna kuolleita on korkeintaan vähän yli 130.

Suomi ei todennäköisesti pääse tavoitteeseen. Viime vuonna Suomen tieliikenteessä kuoli vielä yli 230 ihmistä.

Päivystyksissä on ruuhkaa

Sairaaloiden päivystykset ruuhkautuvat eri puolella Suomea.
Sairaaloiden päivystykset ruuhkautuvat eri puolella Suomea. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Sairaaloiden päivystyksissä on ruuhkaa. Päivystyksessä on usein liian paljon potilaita.

Lääkärit pelkäävät, että potilaiden turvallisuus kärsii ruuhkien takia. Potilaiden pitää odottaa kauan, ja työntekijät ovat väsyneitä.

Potilaita tulee päivystykseen eniten illalla ja viikonloppuna, kun terveysasemat ovat kiinni. Potilaita tulee kuitenkin paljon myös päivällä, koska terveysasemalle on vaikea saada aikaa.

Monien mielestä ongelmat vähenevät, jos terveysasemille saadaan lisää lääkäreitä. Tarvitaan lisää lääkärin virkoja ja parempia palkkoja, että nuoret lääkärit haluavat tulla töihin terveysasemalle.

Sähköbusseja on vähän

HSL:n Linkker-sähköbussi Helsingin Rautatientorilla
Sähköbussi Helsingin Rautatientorilla. Kuva: Timo-Pekka Heima / Yle

Suomessa on vasta vähän sähköbusseja. Sähköbusseja on Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Suomen naapurimaat Ruotsi ja Norja ovat ostaneet sähköbusseja enemmän. Niille on tärkeää, että bussit eivät saastuta ympäristöä.

Suomi seuraa, miten sähköbussien tekniikka kehittyy. Sähköbussit maksavat enemmän kuin tavalliset bussit. Myös latauslaitteet ovat kalliita.

Sähköbussien määrä kasvaa kuitenkin myös Suomessa. Syksyn ja talven aikana Helsingin seudulle tulee melkein 40 uutta sähköbussia.

Keihäänheittäjä Jorma Kinnunen kuoli

Jorma Kinnunen
Jorma Kinnunen. Kuva: Lehtikuva / Jorma Pouta

Kuuluisa suomalainen urheilija Jorma Kinnunen on kuollut. Kinnunen oli keihäänheittäjä. Hän kuoli 77-vuotiaana.

Jorma Kinnusen paras aika oli 30 vuotta sitten. Kinnunen sai hopeamitalin Meksikon olympialaisissa vuonna 1968. Hän heitti myös keihäänheiton maailmanennätyksen vuonna 1969.

Lämpöä on yli 30 astetta

Kesäinen maisema.
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Viikonloppu on kuuma. Lauantaina lämpötila nousee yli 30 asteen melkein koko maassa.

Sunnuntaina sää kylmenee idässä ja pohjoisessa, etelässä on vielä kuumaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä