Perjantai 26.8.2022 (radio)

Zaporižžjan ydinvoimala

Satelliittikuva jossa näkyy savua ja Zaporižžjan ydinvoimala.
Satelliittikuva jossa näkyy savua ja Zaporižžjan ydinvoimala. Kuva: EU Copernicus Sentinel-2 imagery / REUTERS

Ukrainassa Zaporižžjan ydinvoimalassa oli torstaina vaarallinen tilanne. Ydinvoimala irtosi hetkeksi sähköverkosta. On vaarallista, kun ydinvoimala irtoaa sähköverkosta.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että paha onnettomuus oli lähellä. Zelenskyi syyttää Venäjää vaaratilanteesta.

Zaporižžja on Euroopan suurin ydinvoimala. Ydinvoimala on alueella, joka on Venäjän sotilaiden hallussa. Ukraina vaatii, että Venäjän sotilaat lähtevät pois alueelta.

Toimeentulotuki

Henkilö seisoo Kelan ikkunassa olevan eri palvelunumeroista kertovan ohjeen edessä.
Ylen nettikyselyssä toimeentulotukea kuvaillaan kuopaksi, josta ei pääse ylös. Kuvituskuva Kelan toimistolta Porvoosta Kuva: Tiina Jutila / Yle

Yle kysyi ihmisten mielipiteitä toimeentulotuesta. Kysely tehtiin ihmisille, jotka ovat saaneet toimeentulotukea.

Moni ihminen sanoo, että tällä hetkellä toimeentulotuki on huono. Ihmiset haluavat toimeentulotukeen muutoksia. Ihmiset haluavat esimerkiksi tehdä enemmän töitä niin, että toimeentulotuki säilyy.

Ihmisen maine menee pilalle, jos saa toimeentulotukea. Näin sanoo moni ihminen Ylen kyselyssä.

Toimeentulotukea saa Suomessa noin 400 000 ihmistä.

Opiskelu lukiossa

Ylioppilaskirjoituksen Kalevan lukiossa.
Jopa 62 prosenttia lukiolaisista kokee, että opiskelu on raskasta. Kuva Tampereen Kalevan lukion äidinkielen kirjoituskokeesta maaliskuussa. Kuva: Miikka Varila / Yle

Opiskelijat väsyvät lukiossa. Kysely kertoo, että monen lukiolaisen mielestä opiskelu on raskasta. Näin sanoo 62 prosenttia lukion opiskelijoista.

Joka 3. lukion opiskelija haluaa opiskeluun enemmän tukea kuin nyt. Lukiolaisten opiskelu etenee hitaammin kuin aikaisemmin. Syynä tähän on väsymys ja esimerkiksi etäopetus.

Suuri osa lukion opiskelijoista sanoo kuitenkin, että opetus on hyvää.

Lukiolaisten liitto sanoo, että lukioihin tarvitaan lisää opinto-ohjaajia ja erityisopettajia.

HJK Eurooppa-liigaan

HJK:n David Browne (vas.) ja Silkeborgin Sebastian Jörgensen kamppailevat Eurooppa-liigan ottelussa.
HJK:n David Browne (vas.) ja Silkeborgin Sebastian Jörgensen kamppailevat Eurooppa-liigan ottelussa. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Nyt urheilua.

Helsinkiläinen HJK pääsee mukaan jalkapallon Eurooppa-liigaan. HJK pudotti torstaina jatkosta tanskalaisen Silkeborgin ja selviytyi Eurooppa-liigan lohkovaiheeseen.

HJK:n kanssa samassa lohkossa pelaavat italialainen AS Roma, espanjalainen Real Betis ja bulgarialainen Ludogorets.

HJK on pelannut kerran aikaisemmin Eurooppa-liigan lohkovaiheessa.

Sää

Paljon ihmisiä Tuomiojärven uimarannalla aurinkoisena kesäpäivänä.
Ihmisiä Tuomiojärven uimarannalla aurinkoisena kesäpäivänä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Vielä sääennuste.

Lauantaina melkein koko maassa on poutaa. Länsi-Suomen rannikolla ja Länsi-Lapissa sataa vähän vettä. Lämpötila on enimmäkseen 15 ja 25 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä