Perjantai 27.11.2020 (radio)


Helsingin seudun ja Uudenmaan koronarajoitukset

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori Helsingin kaupungin ja HUS:n koronaepidemiatilannetta käsittelevässä tiedotustilaisuudessa Helsingin kaupungintalolla tiistaina 24. marraskuuta.
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kertoi koronarajoituksista. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Helsingin alueelle tulee uusia koronarajoituksia. Rajoitukset koskevat Helsinkiä, Espoota, Vantaata ja Kauniaisia.

Tärkeää on, että nyt kaikki ihmiset välttävät turhia tapaamisia muiden kanssa.

Kaikki yli 10 ihmisen yleisötilaisuudet on kielletty.

Kaikki aikuisten harrastukset keskeytetään ja lasten sisäharrastukset keskeytetään.

Kaikki kuntien julkiset tilat suljetaan. Kirjastot palvelevat jonkin verran.

Lukiot ja ammattikoulut siirtyvät etäopetukseen.

Lisäksi terveysvranomaiset toivovat, että ihmiset tapaavat vain oman perheen jäseniä. Perhejuhlia ei pidä järjestää.

Rajoitukset alkavat maanantaina. Ne ovat voimassa 20.12. asti.

Myös monet Uudenmaan kunnat noudattavat rajoituksia.

Jyväskylän koronatilanne

Ihmisiä Elielinaukiolla
Jyväskylän kaupunginlääkäri sanoo, että nyt kannattaa miettiä, onko pakko lähteä kotoa johonkin. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Koronatilanne on huono myös esimerkiksi Jyväskylän seudulla Keski-Suomessa.

Siellä otetaan käyttöön samanlaisia rajoituksia kuin Helsingin seudulla.

Jyväskylän kaupunginlkääri Ilkka Käsmä sanoo, että nyt kannattaa miettiä, onko pakko lähteä kotoa yhtään minnekään.

Suomen koronatilanne

Suomessa on raportoitu 353 uutta koronavirustartuntaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoi tiistaina. Koronatestin näytteenottopiste Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS:in Meilahden sairaala-alueella Helsingissä 24. marraskuuta 2020.
Tänään tuli Suomen isoin määrä koronatartuntoja. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on tänään raportoitu 618 uutta koronatartuntaa.

Se on isoin yhden päivän luku Suomessa, koko koronaepidemian aikana.

Tartunnoista yli puolet on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Black Friday

Black Week -alennuskylttejä kauppakeskus Hansassa.
Oikeastaan Black Friday on ollut jo Black Week. Kuva: Johanna Manu / Yle

Tänään vietetään Black Friday -ostospäivää. Kaupoilla ja firmoilla on paljon tarjouksia.

Mutta kuluttajaviranomaiset sanovat, että kaikki tarjoukset eivät ole oikeita.

Joidenkin tavaroiden hintaa on ensin nostettu. Nyt hintaa on laskettu, ja näyttää siltä, tarjous on todella hyvä. Oikeasti alennusprosentti vain näyttää isolta.

Maradona haudattiin

Maradona haudattiin Bella Vistan hautasmaalle Buenos Airesin liepeille.
Jalkapalloilija Diego Maradona haudattiin. Kuva: Emiliano Lasalvia / AFP

Argentiinalainen jalkapalloilija Diego Maradona haudattiin torstaina. Hautajaiset olivat pienet. Mukana oli Maradonan läheisiä ihmisiä.

Maradona kuoli sydänkohtaukseen. Hän oli 60-vuotias.

Kymmenettuhannet ihmiset kävivät katsomassa Maradonan arkkua, kun se oli Argentiinan presidentilinnassa.

Viikonlopun sää

saakartta
Lauantain sää on pilvinen, mutta ei sada.

Vielä sääennuste.

Viikonloppuna sää on pilvinen ja poutainen eli ei sada.

Päivällä etelässä on vähän plussaa. Muualla maassa on pakkasta.

Yöllä koko maassa on pakkasta




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä