Perjantai 27.11.2020 (radio)


Helsingin seudun ja Uudenmaan koronarajoitukset

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori Helsingin kaupungin ja HUS:n koronaepidemiatilannetta käsittelevässä tiedotustilaisuudessa Helsingin kaupungintalolla tiistaina 24. marraskuuta.
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kertoi koronarajoituksista. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Helsingin alueelle tulee uusia koronarajoituksia. Rajoitukset koskevat Helsinkiä, Espoota, Vantaata ja Kauniaisia.

Tärkeää on, että nyt kaikki ihmiset välttävät turhia tapaamisia muiden kanssa.

Kaikki yli 10 ihmisen yleisötilaisuudet on kielletty.

Kaikki aikuisten harrastukset keskeytetään ja lasten sisäharrastukset keskeytetään.

Kaikki kuntien julkiset tilat suljetaan. Kirjastot palvelevat jonkin verran.

Lukiot ja ammattikoulut siirtyvät etäopetukseen.

Lisäksi terveysvranomaiset toivovat, että ihmiset tapaavat vain oman perheen jäseniä. Perhejuhlia ei pidä järjestää.

Rajoitukset alkavat maanantaina. Ne ovat voimassa 20.12. asti.

Myös monet Uudenmaan kunnat noudattavat rajoituksia.

Jyväskylän koronatilanne

Ihmisiä Elielinaukiolla
Jyväskylän kaupunginlääkäri sanoo, että nyt kannattaa miettiä, onko pakko lähteä kotoa johonkin. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Koronatilanne on huono myös esimerkiksi Jyväskylän seudulla Keski-Suomessa.

Siellä otetaan käyttöön samanlaisia rajoituksia kuin Helsingin seudulla.

Jyväskylän kaupunginlkääri Ilkka Käsmä sanoo, että nyt kannattaa miettiä, onko pakko lähteä kotoa yhtään minnekään.

Suomen koronatilanne

Suomessa on raportoitu 353 uutta koronavirustartuntaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoi tiistaina. Koronatestin näytteenottopiste Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS:in Meilahden sairaala-alueella Helsingissä 24. marraskuuta 2020.
Tänään tuli Suomen isoin määrä koronatartuntoja. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on tänään raportoitu 618 uutta koronatartuntaa.

Se on isoin yhden päivän luku Suomessa, koko koronaepidemian aikana.

Tartunnoista yli puolet on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Black Friday

Black Week -alennuskylttejä kauppakeskus Hansassa.
Oikeastaan Black Friday on ollut jo Black Week. Kuva: Johanna Manu / Yle

Tänään vietetään Black Friday -ostospäivää. Kaupoilla ja firmoilla on paljon tarjouksia.

Mutta kuluttajaviranomaiset sanovat, että kaikki tarjoukset eivät ole oikeita.

Joidenkin tavaroiden hintaa on ensin nostettu. Nyt hintaa on laskettu, ja näyttää siltä, tarjous on todella hyvä. Oikeasti alennusprosentti vain näyttää isolta.

Maradona haudattiin

Maradona haudattiin Bella Vistan hautasmaalle Buenos Airesin liepeille.
Jalkapalloilija Diego Maradona haudattiin. Kuva: Emiliano Lasalvia / AFP

Argentiinalainen jalkapalloilija Diego Maradona haudattiin torstaina. Hautajaiset olivat pienet. Mukana oli Maradonan läheisiä ihmisiä.

Maradona kuoli sydänkohtaukseen. Hän oli 60-vuotias.

Kymmenettuhannet ihmiset kävivät katsomassa Maradonan arkkua, kun se oli Argentiinan presidentilinnassa.

Viikonlopun sää

saakartta
Lauantain sää on pilvinen, mutta ei sada.

Vielä sääennuste.

Viikonloppuna sää on pilvinen ja poutainen eli ei sada.

Päivällä etelässä on vähän plussaa. Muualla maassa on pakkasta.

Yöllä koko maassa on pakkasta




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä