Perjantai 27.1.2017 (radio)

Poliisi poisti tuhansia Suomesta

Hayder Al-Hatemi Metsälän säilöönottoyksikössä 23.1.2016
Hayder Al-Hatemi odottaa Metsälän säilöönottoyksikössä. Kuva: Retu Liikanen
Poliisi poisti Suomesta vuonna 2016 ennätysmäärän ulkomaalaisia. Poliisi poisti melkein 6 700 ihmistä, koska moni turvapaikanhakija ei saanut lupaa jäädä Suomeen.

Suurin osa ihmisistä lähti itse maasta, mutta poliisi saattoi pois Suomesta melkein 1 700 ihmistä. Kun poliisi saattaa ihmisen, poliisi vie ihmisen lentokoneeseen ja matkustaa aina ihmisen kotimaahan saakka. Poliisi saattoi esimerkiksi vime vuonna Irakiin 1 400 irakilaista. He olivat saaneet  kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Joskus poliisin on pakko laittaa käsiraudat, jos ihminen viedään väkisin takaisin kotimaahansa. Tämä on kuitenkin harvinaista.

Kaikki eivät sovi lähihoitajaksi

Vanhus ja hoitaja.
Lähihoitajaksi on koulutettu ihmisiä, jotka eivät sovi hoitoalalle. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle
Lähihoitajaksi opiskelee paljon ihmisiä, jotka eivät sovi hoitoalalle. Opiskelijoilla on ongelmia taidoissa, terveydessä ja esimerkiksi halussa opiskella hoitoalaa.

Siksi hoitajakoulujen sisäänpääsyä halutaan kiristää. Lähihoitajille suunnitellaan uutta koetta, jolla testataan esimerkiksi matematiikan taitoja. Myös opiskelijoiden haastatteluja halutaan lisätä, jotta koulut tietävät sopiiko ihminen hoitajaksi. Nyt moni työtön pakotetaan hoitajakouluun, vaikka hän ei ehkä sovi hoitoalalle.

Noin 30 lähihoitajaa menettää luvan tehdä työtään joka vuosi, koska heillä on ongelmia esimerkiksi alkoholin kanssa.

Tubettajat ovat suosittuja

Suomen tubelähettiläät.
Nuoret tubettavat usein muodista ja kauneudesta. Kuva: Retu Liikanen / Yle
Suomessa on jo yli 500 000 tubettajaa. Tubettajat tekevät elämästään videoita YouTube-videopalveluun. Esimerkiksi videopäiväkirjat ja videot, joissa tehdään teknisiä kokeita, ovat suosittuja.

Suomessa järjestetään joka vuosi Tubecon-tapahtuma, jossa fanit pääsevät tapaamaan tubettajia. He ovat monille nuorille suuria tähtiä, kuten elokuvanäyttelijät.

Viime vuonna Tubeconissa kävijöitä oli yli 18 000. Tänä vuonna tapahtuma kasvaa entisestään.

Delfiini kuoli vesipuistossa

Särkänniemen delfiini Delfi
Urosdelfiini kuoli Kreikassa sydänkohtaukseen. Kuva: Särkänniemi
Tampereen Särkänniemen huvipuiston entinen delfiini on kuollut Kreikassa. 37-vuotias urosdelfiini kuoli ehkä sydänkohtaukseen.

4 delfiiniä siirrettiin syksyllä kreikkalaiseen vesipuistoon, koska Suomen ainoa delfinaario päätettiin lopettaa. Eläinsuojelijat vaativat delfinaarion sulkemista.

Aluksi delfiineillä oli Kreikassa mukana omia kouluttajia, mutta työntekijät palasivat Suomeen marraskuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä