Perjantai 27.1.2023.

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Joko teknologiateollisuuden palkankorotuksista on sovittu?

Oikea vastaus:

Ei vielä.

2.MItä ensi viikolla voi tapahtua?

Oikea vastaus:

Silloin voi alkaa teknologiateollisuuden ensimmäinen lakko.

3.Miten Ähtärin eläinpuiston pandoille voi käydä?

Oikea vastaus:

Eläinpuisto voi palauttaa ne Kiinaan.

4.Mikä ongelma eläinpuistolla on?

Oikea vastaus:

Eläinpuistolla ei ole tarpeeksi rahaa pandojen hoitoon.

5.Kuinka paljon bensa maksaa?

Oikea vastaus:

Bensalitran hinta on monilla huoltoasemilla taas yli 2 euroa.

6.Onko bensa ollut viime aikoina aina näin kallista?

Oikea vastaus:

Ei ole. Joulukuussa bensan litrahinta laski alle 2 euron.

7.Kuinka monta sähköautoa oli Suomen liikenteessä viime vuoden lopussa?

Oikea vastaus:

45 000.

8.Kuinka kauan terveysasemien asiakkaiden on täytynyt odottaa takaisinsoittoa Uudellamaalla?

Oikea vastaus:

Jopa monta viikkoa.

9.Mitä laki sanoo asiasta?

Oikea vastaus:

Asiakkaiden pitää saada yhteys terveysasemalle yhdessä päivässä.

10.Sataako lunta ja räntää koko viikonlopun?

Oikea vastaus:

Ei sada, sunnuntaina on poutaista ja aurinkoista.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä