Perjantai 27.1.2023 (radio)


Teknologiateollisuuden palkkariita

Riku Aalto Teollisuusliitto
Työntekijäjärjestö Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Teknologiateollisuuden palkankorotuksista ei ole syntynyt sopua. 

Teknologiateollisuuteen kuuluu monia aloja, esimerkiksi elektroniikka- ja sähköteollisuus, metallituotteet ja tietotekniikka.

Teknologiateollisuuteen ehdotettiin noin 6 prosentin palkankorotusta 2 vuodessa. Työnantajat olivat valmiita hyväksymään ehdotuksen, mutta työntekijöiden järjestö Teollisuusliitto ei sitä hyväksynyt. Siksi teknologiateollisuudessa voi alkaa ensimmäinen lakko jo ensi viikolla.

Ähtärin eläinpuiston pandat

Pandakarhu puussa.
Pandakarhut viihtyvät hyvin Suomen säässä. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Pandakarhujen tulevaisuus on epävarma Ähtärin eläinpuistossa. 

Eläinpuisto aikoo palauttaa pandat Kiinaan. Syynä on se, että eläinpuistolla ei ole tarpeeksi rahaa pandojen hoitoon.

Suomen valtio suunnitteli 5 miljoonan euron apua Ähtärin eläinpuiston pandoille, mutta suunnitelmasta luovuttiin.

Kiina vuokrasi pandat Suomelle Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017. Vuokra-aikaa on jäljellä vielä 10 vuotta.

Ähtärin eläinpuisto päättää kuukauden kuluessa, mitä se tekee pandakarhujen kanssa.

Bensan hinta

Bensapistoolissa valuu polttoainetta.
Kuva: Yahya Arhab / EPA

Bensan hinta on taas noussut. Monilla huoltoasemilla bensalitra maksaa taas yli 2 euroa. 

Joulukuussa bensan litrahinta laski alle 2 euron. Muuten bensa on maksanut ainakin 2 euroa Ukrainan sodan aikana.

Ukrainan sota alkoi viime vuoden helmikuussa, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Sähköautojen määrä

Sähköauto latauksessa autoliikkeessä.
Kuva: Juha Kivioja / Yle

Sähköautojen määrä on Suomessa kasvanut. Viime vuonna sähköautojen määrä kaksinkertaistui. 

Vuoden lopussa liikenteessä oli 45 000 sähköautoa. Vuotta aikaisemmin sähköautoja oli 23 000.

Terveysasemien puhelinpalvelu

Eksoten puhelinpalvelu
Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Terveysasemien puhelinpalveluissa on ruuhkaa Uudellamaalla. Asiakkaiden pitää odottaa takaisinsoittoa jopa monta viikkoa. 

Länsi-Uudellamaalla, esimerkiksi Espoossa, takaisinsoittojonossa on ollut tammikuussa jopa 4000 asiakasta. Keski-Uudenmaan jonossa on melkein 3000 asiakasta.

Tilanne on tosi huono, koska laki sanoo, että asiakkaiden pitää saada yhteys terveysasemalle yhdessä päivässä.

Viikonlopun sää

sääkartta

Viikonloppuna sää on hyvin vaihtelevaa. 

Lauantaina lumisateita liikkuu koko maassa. Lunta kertyy 1-5 senttimetriä.

Rannikolla lämpötila on nollassa ja sade voi olla räntää. Muuten on vähän pakkasta.

Sunnuntaina sateet väistyvät ja sää on poutaista ja aurinkoista.

Maanantaina Suomeen tulee uusia lumi- ja räntäsateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä