Perjantai 27.12.2019 (radio)

Helsinki yrittää helpottaa lääkäripulaa

Sairaalan käytävä
Meilahden sairaala. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Helsingin terveyskeskuksissa on liian vähän lääkäreitä.

Nyt Helsingin kaupunki yrittää helpottaa lääkäripulaa. Helsinki alkaa tammikuussa maksaa terveyskeskusten lääkäreille 1000 euroa kuukaudessa lisää palkkaa. Lisärahaa maksetaan lääkäreille ainakin puoli vuotta.

Kaupunki antoi jo aikaisemmin kaikille lääkäreille 250 euron palkankorotuksen. Tämä korotus on pysyvä.

Palkankorotusten tarkoituksena on, että lääkäreitä tulee Helsingin terveyskeskuksiin töihin enemmän kuin nyt. Terveyskeskukseen pääsee hoitoon nopeammin, jos lääkäreitä on enemmän.

Kazakstanissa on sattunut lento-onnettomuus

Pelastushenkilökunta työskenteli onnettomuuspaikalla Almatyssa perjantaina.
Pelastushenkilökunta työskenteli onnettomuuspaikalla Almatyssa perjantaina. Kuva: AFP

Kazakstanissa on sattunut paha lento-onnettomuus. Lentokone putosi maahan aamulla Almatyn kaupungissa. 12 matkustajaa kuoli ja yli 50 loukkaantui.

Koneessa oli lähes 100 ihmistä, joten monin selvisi onnettomuudesta hengissä.

Onnettomuuden syytä ei tiedetä. Tiedot onnettomuudesta ovat vähän epäselviä.

Kone oli matkalla Kazakstanin pääkaupunkiin Nur-Sultaniin eli entiseen Astanaan. Kazakstan on Keski-Aasiassa.

Uudenvuoden rakettien myynti alkoi

Ilotuliterakettien ampumista talvisessa maisemassa
Tällä vuosikymmenellä joka vuodenvaihde noin 10–30 ihmistä on saanut ilotulitteesta sairaalahoitoa vaativia silmävammoja. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Uudenvuoden ilotulitteita myydään kaupoissa tästä perjantaista alkaen.

Ilotulitteita eli raketteja ei kuitenkaan saa vielä ampua. Raketteja saa ampua uudenvuodenaattona eli ensi tiistaina kello 18 alkaen. Raketteja saa ampua yöllä kello 2:een asti.

Kun ampuu raketteja, pitää käyttää suojalaseja. Joka vuosi moni ihminen saa silmävamman rakettien takia.

Melkein puolet suomalaisista haluaa kieltää raketit kokonaan. Eduskunnassa on parhaillaan kansalaisaloite, jossa raketit halutaan kieltää. Kansalaisaloite sai yli 65 000 allekirjoitusta.

Floyd Mayweather on eniten tienaava urheilija

Floyd Mayweather
Nyrkkeilijä Floyd Mayweather. Kuva: Getty Images

Talouslehti Forbes on tehnyt listan urheilijoista, joilla on paras palkka.

Nyrkkeilijä Floyd Mayweather on urheilija, joka sai eniten rahaa 2010-luvulla. Mayweather sai rahaa 10 vuoden aikana noin 820 miljoonaa euroa. Mayweather on jo lopettanut nyrkkeilyn.

Listalla 2. on jalkapalloilija Christiano Ronaldo ja 3. on jalkapalloilija Lionel Messi.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä