Perjantai 27.4.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Ketkä tapasivat perjantaina?

Oikea vastaus:

Etelä-Korean ja Pohjois-Korean johtajat.

2.Mitä he aikovat tehdä?

Oikea vastaus:

He aikovat tehdä rauhansopimuksen.

3.Milloin Korea hajosi 2 valtioksi?

Oikea vastaus:

70 vuotta sitten.

4.Miksi veteraanipäivää vietetään?

Oikea vastaus:

Sitä vietetään sotaveteraanien kunniaksi.

5.Keitä ovat sotaveteraanit?

Oikea vastaus:

Suomalaisia, jotka palvelivat armeijassa sodan aikana.

6.Milloin ihminen kärsii nettiriipuvuudesta?

Oikea vastaus:

Silloin kun hän tuntee, että hänen on pakko seurata nettiä koko ajan.

7.Mitä vaivoja nettiriippuvuus aiheuttaa?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi masennusta, uniongelmia ja oppimisvaikeuksia.

8.Minkä ikäiset ihmiset kärsivät nettiriippuvuudesta?

Oikea vastaus:

Usein lapset ja nuoret.

9.Mikä joukkue on jääkiekon Suomen mestari?

Oikea vastaus:

Oulun Kärpät.

10.Kuka on Veini Vehviläinen?

Oikea vastaus:

Hän on Kärppien maalivahti, joka pelasi finaalipeleissä tosi hyvin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä