Perjantai 27.4.2018 (radio)


Koreat

Kim ja Moon halaavat hymyillen kokoushuoneessa. Kimillä on musta maolaishenkinen puku ja Moonilla tummansininen puku.
Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un ja Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in. Kuva: Korea Summit Press / Pool / EPA

Etelä-Korean ja Pohjois-Korean johtajat ovat tavanneet. Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapasivat maiden rajalla, Etelä-Korean puolella.

Johtajat sanoivat, että Korean niemimaalla alkaa rauhan aika. Tavoitteena on, että ydinaseet saadaan pois alueelta. Maat aikovat myös tehdä rauhansopimuksen.

Etelä-Korean ja Pohjois-Korean välillä oli sota 1950-luvulla. Sodan jälkeen maat eivät tehneet rauhansopimusta.

Korea hajosi 2 valtioksi 70 vuotta sitten.

Veteraanipäivä

Sotaveteraanin kunniamerkit rintamerkit rintamerkki kunniamerkki risti muistoristi
Juhlapäivänä monella veteraanilla on kunniamerkkejä rinassa. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Täällä Suomessa on vietetty perjantaina Kansallista veteraanipäivää. Veteraanipäivän juhla oli Finlandia-talossa Helsingissä. Myös presidentti Sauli Niinistö osallistui juhlaan.

Veteraanipäivää vietetään Suomen sotaveteraanien kunniaksi. Sotaveteraanit palvelivat Suomen armeijassa toisen maailmansodan aikana vuosina 1939–1945.

Viime vuonna oli elossa noin 15 000 sotaveteraania. Useimmat veteraanit ovat jo yli 90-vuotiaita.

Nettiriippuvuus

Lapsi käyttää älypuhelinta.
Jo lapselle voi kehittyä nettiriippuvuus. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Nettiriippuvuus on uusi ongelma myös Suomessa.

Nettiriippuvuus tarkoittaa, että ihminen seuraa nettiä koko ajan. Ihminen tuntee, että hänen on pakko tehdä niin.

Nettiriippuvuus aiheuttaa esimerkiksi masennusta ja uniongelmia. Lisäksi se haittaa esimerkiksi oppimista.

Nettiriippuvuutta on vaikea huomata. Esimerkiksi työpaikalla on paljon vaikeampi huomata nettiriippuvuutta kuin alkoholiriippuvuutta.

Psykologeilla on koko ajan enemmän potilaita, jotka kärsivät nettiriippuvuudesta. Monet potilaat ovat lapsia ja nuoria.

Mestari Kärpät

Veini Vehviläinen
Maalivahti Veini Vehviläinen nostaa voittopokaalia. Kuva: Tomi Hänninen

Vielä urheilu-uutinen: Jääkiekon uusi Suomen mestari on Oulun Kärpät. Mestari selvisi torstai-iltana, kun Kärpät voitti Tampereen Tapparan.

Kärpät ja Tappara pelasivat 6 finaalipeliä. Kärpät oli parempi joukkue. Kärpät voitti 4 finaalipeliä ja Tappara 2.

Kärpät voitti viimeisen finaalipelin 1 - 0. Kärppien voittomaalin tekijä oli Aleksi Mäkelä.

Tärkeä rooli finaalipeleissä oli Kärppien maalivahdilla Veini Vehviläisellä. Viimeisessä finaalipelissä hän ei päästänyt Kärppien maaliin yhtään osumaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä