Perjantai 27.7.2018 (radio)


Suomi auttaa Ruotsia

Ruotsiin metsäpalojen sammutukseen lähdössä oleva palomiesten ryhmän poseeraa paloauton edessä.
Suomalaisia palomiehiä lähdössä Ruotsiin. Kuva: Matti Myller / Yle

Suomi lähettää apua Ruotsin sammutustöihin. Ruotsissa sammutetaan isoja metsäpaloja eri puolilla maata.

Noin 30 suomalaista lähtee sammuttamaan Ruotsin metsäpaloja. Suomi lähettää Ruotsiin myös sammutusvälineitä, esimerkiksi paloautoja ja ruiskuja.

Suomalaiset palomiehet ovat perillä Ruotsissa viimeistään lauantaina aamulla. He auttavat ruotsalaisia sammutustöissä ainakin viikon.

Ruotsi on saanut apua myös monilta muilta mailta.

Yötyö on epäterveellistä

Prisma Kaari 24h myymälä
Monissa kaupoissa tehdään yötyötä. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Hotelleissa ja kaupoissa tehdään enemmän yötyötä kuin ennen. Näillä aloilla on paljon naistyöntekijöitä.

Naisten riski sairastua rintasyöpään ja sydänsairauksiin kasvaa, jos he tekevät työtä monta yötä peräkkäin.

Siksi hallitus aikoo muuttaa lakia niin, että yövuoroja saa olla korkeintaan 5 peräkkäin.

Kreikan metsäpaloja tutkitaan

Kreikkalaiset pelastustyöntekijät kantavat ruumispussia Matin kaupungissa.
Kreikan metsäpaloissa kuoli yli 80 ihmistä. Kuva: Angelos Tzortzinis / AFP

Kreikka on kertonut lisää tietoja maan metsäpaloista. Kreikan viranomaiset epäilevät, että joku sytytti metsäpaloja tahallaan.

Tuli poltti Kreikassa tällä viikolla paljon metsää, ja tulipaloissa kuoli yli 80 ihmistä.

Pahimmat tulipalot alkoivat Penteli-vuorelta. Nyt viranomaiset tutkivat, miksi Penteli-vuoren tulipalo syttyi. Viranomaiset epäilevät rikosta.

Merivesi on lämmennyt

Luotsikutteri vie luotsin rahtilaivalle.
Itämeren vesi on nyt ennätyslämmintä. Kuva: Yle / Lassi Lähteenmäki

Merivesi on nyt lämmintä. Suomen lähellä Itämerellä veden lämpötila on jo 27 astetta.

Ilmatieteen laitos on mitannut meriveden lämpötiloja yli 20 vuotta. Merivesi ei ole koskaan ennen ollut näin lämmintä.

Helle jatkuu Euroopassa

mies kävelee ja nainen istuu Eiffel-tornin edessä.
Pariisissa on nyt kuumaa. Kuva: Ian Langsdon / EPA

Kuuma kesä Suomessa jatkuu. Myös viikonlopusta tulee helteisen lämmin. Lämpötila on päivällä 25-30 astetta.

Kesä on kuuma koko Euroopassa. Lämpötila on ollut yli 30 astetta esimerkiksi Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa.

Tutkijat sanovat, että koko tämä vuosi on ollut lämmin. On mahdollista, että vuodesta 2018 tulee mittaushistorian lämpimin vuosi.

Kuunpimennys näkyy perjantaina

punainen kuu
Pimennys tekee Kuun punaiseksi. Kuva: Rolex Dela Pena / EPA

Perjantai-iltana on täydellinen kuunpimennys. Kuu jää kokonaan Maan varjoon melkein 2 tunniksi.

Kuunpimennyksen aikana kuu näyttää tummanpunaiselta. Kuunpimennystä voi katsoa ilman suojalaseja.

Täydellinen kuunpimennys alkaa perjantai-iltana kello 22.30, ja se loppuu kello 00.13.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä