Perjantai 27.9.2019 (radio)

Ilmastoa on puolustettu ympäri maailman

Valtava ihmisjoukko.
Ilmastolakkoilijoita mielenosoituksessa. Kuva: Massimo Percossi / EPA-EFE

Nuoret ovat osoittaneet mieltä tänään ilmastonmuutoksen takia. Kansainvälinen ilmastoviikko on päättynyt ilmastolakkoon.

Ilmastolakkoja on ollut Suomessa noin 20 paikkakunnalla. Esimerkiksi Helsingissä koululaiset saivat luvan olla lakossa ja pois koulusta.

Nuoret vaativat hallitukselta kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa. Suomen hallituksen tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2035. Hiilineutraali tarkoittaa, että ilmakehään päästetään vain sen verran hiilipäästöjä kuin niitä pystyään sitomaan ilmakehästä. Esimerkiksi metsät sitovat hiiltä.

Hallitus ei kuitenkaan vielä tiedä, miten vähennykset toteutetaan.

Muualla maailmassa ilmastolakkoon ja mielenosoituksiin osallistui miljoonia nuoria. He ovat lähettäneet sosiaaliseen mediaan kuvia protesteista ja iskulauseista.

Ilmastolakkoilijat ovat vaatineet päättäjiltä toimia. Nuoret ovat muistuttaneet, ettei aikaa ole hukattavaksi.

Monet Euroopan puut ovat vaarassa

Kurikassa piilossa maaperän kerrostumissa lepää ainutlaatuinen pohjavesiesiintymä. Sitä on tutkittu jo kymmenen vuoden ajan ja ehkä saman verran tutkittavaa on vielä edessä.
Puita uhkaavat esimerkiksi hakkuut ja kaupungistuminen. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Euroopan kotoperäiset puulajit ovat vaarassa. Yli puolet lajeista on vaarassa kuolla sukupuuttoon. Sukupuutto tarkoittaa, että jokin laji katoaa lopullisesti.

Asiasta varoittaa Kansainvälinen luonnonsuojeluliitto.

Tuholaiset, suuret metsien hakkaamiset ja kaupungistuminen eli urbanisaatio ovat kadon syitä.

66 puulajia Euroopassa on kriittisesti uhanalaisia eli aivan lähellä sukupuuttoa. Esimerkiksi hevoskastanjapuu on uhanalaisten puiden listalla.

Yleisurheilun MM-kisat Dohassa alkoivat

Dohan stadion Qatarissa.
Suomalaisten ensimmäinen kilpailu on jo lauantain vastaisena yönä. SIlloin juostaan naisten maraton. Kuva: Christian Petersen / Getty Images

Yleisurheilun MM-kisat ovat alkaneet Qatarin Dohassa.

Tänään perjantaina on ollut monien lajien alkueriä ja karsintoja. Avauspäivänä mukana on 8 suomalaista urheilijaa.

Maailmanmestaruuskisat alkavat naisten maratonilla keskiyöllä Suomen aikaa. Suomen Anne-Mari Hyryläinen ja Alisa Vainio juoksevat maratonissa.

Kisat päättyvät 6. lokakuuta.

Estonian uppoamisesta on 25 vuotta

Estonian hylky
Autolautta Estonia upposi kovassa syysmyrskyssä 25 vuotta sitten. Kuva: Yle

Ensi yönä on kulunut 25 vuotta matkustajalaiva Estonian uppoamisesta.

Estonia oli matkalla Tallinnasta Tukholmaan syksyllä 1994. Silloin merellä oli kova myrsky. Uppoamisessa kuoli 852 ihmistä. Vain 137 ihmistä selvisi hengissä. Suurin osa kuolleista oli ruotsalaisia ja virolaisia.

Onnettomuus johtui siitä, että laivan keulavisiiri eli keulaportti irtosi myrskyssä.

Estonian merkitys oli suuri Viron tasavallalle, joka oli vasta itsenäistynyt Neuvostoliitosta syksyllä 1991.

Liikennevirasto Traficomin merenkulun johtaja Juha Korsi sanoo, että autolauttojen turvallisuutta parannettiin paljon Estonian onnettomuuden jälkeen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä