Perjantai 2.8.2019 (radio)


Lisää pyöräilyä ja kävelyä

Polkupyöräilijä pyörätiellä.
Hallitus lupaa rahaa pyöräteiden rakentamiseen. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen hallitus haluaa, että suomalaiset pyöräilevät ja kävelevät enemmän. Tavoite on, että vuonna 2030 suomalaiset pyöräilevät ja kävelevät 30 prosenttia enemmän kuin nyt.

Pyöräily ja kävely eivät saastuta ilmaa. Siksi ne auttavat taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan.

Hallitus aikoo antaa lisää rahaa pyöräteiden rakentamiseen.

Paljon hukkuneita

Isä ja lapsi kahlaavat vedessä, isä vetää toista lasta uimarenkaassa.
Vanhempien pitää valvoa lapsia uimarannalla. Kuva: Anniina Wallius / Yle

Suomessa on hukkunut tänä vuonna paljon ihmisiä. Tähän mennessä on hukkunut jo 64 ihmistä. Melkein kaikki olivat miehiä.

Kesä on ollut surullinen, koska lapsia on hukkunut enemmän kuin yleensä. Jo 6 alle 15-vuotiasta lasta on hukkunut tänä kesänä.

Hengenpelastajat sanovat, että vanhempien pitää valvoa lapsia rannalla koko ajan.

Saudinaisille lisää vapauksia

Saudinainen auton ratin takana.
Saudinaiset saavat jo ajaa autolla ja nyt myös matkustaa ilman miehen lupaa. Kuva: Ahmed Yosri / EPA

Saudi-Arabiassa naiset ovat saaneet lisää vapauksia. Naiset saavat nyt matkustaa ilman miehen lupaa.

Yli 21-vuotias saudinainen voi itse päättää, että hän hakee passia ja matkustaa ulkomaille. Miehen lupaa nainen ei tarvitse.

Edellisen kerran saudinaisten oikeuksista puhuttiin vuosi sitten. Silloin he saivat oikeuden ajaa autoa.

Paljon urheilutapahtumia

Jari-Matti Latvala vauhdissa Moksissa 2019.
Jari-Matti Latvala ajaa Jyväskylän rallissa. Kuva: Tomi Hänninen

Suomessa on viikonloppuna monta isoa urheilutapahtumaa.

Lappeenrannassa on Kalevan kisat. Ne ovat yleisurheilun Suomen mestaruuskilpailut.

Jyväskylässä on autokilpailut. Jyväskylän MM-ralli on Suomen autourheilun suurtapahtuma.

Viikonloppu on tärkeä myös hevosurheilun ystäville. Lahdessa järjestetään Kuninkuusravit. Siellä selviää, mitkä ovat nopeimmat suomenhevoset. Suomenhevonen on vanha suomalainen hevosrotu.

Nähdään Pointissa!

Nuori nainen toimistossa.
Nasib Naseri ja selkouutisten toimittajat tapaavat yleisöä Pointissa lauantaina. Kuva: Yle

Helsingissä on festivaali Ylen ystäville. Pointti-festivaali on Ylen ja Helsingin kaupungin yhteinen tapahtuma. Pointti järjestetään Oodi-kirjaston edessä.

Pointissa yleisö voi tavata ohjelmien tekijöitä ja osallistua ohjelmien tekemiseen. Yleisö voi myös kokeilla, minkälaista on esimerkiksi selostaa urheilukilpailua tai ennustaa säätä.

Myös selkouutiset on mukana Pointissa lauantaina kello 10-14. Tule silloin tapaamaan meitä. Paikalla on selkouutisten toimittajia ja Asioilla-sarjan toimittaja Nasib Naseri.

Nähdään lauantaina Pointissa!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä