Perjantai 28.6.2019 (radio)

Trump ja Putin

Vladimir Putin ja Donald Trump tapasivat G20-kokouksessa Osakassa
Presidentit Putin ja Trump tapasivat Osakassa. Kuva: Brendan Smialowski / AFP

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Venäjän presidentti Vladimir Putin ovat tavanneet Japanissa. Presidentit tapasivat rikkaiden maiden G20-kokouksessa Osakassa.

Tapaaminen kesti alle 1,5 tuntia.

Presidentti Trump sanoi, että on kunnia saada tavata Putin, johon hänellä on erittäin hyvä suhde.

Keskustelujen sisällöstä ei ole kerrottu julkisuuteen. Presidentti Putinin tiedottaja kuitenkin sanoi, että presidentti Trump saa kutsun ensi vuoden voitonpäivän juhliin Moskovaan. Voitonpäivää vietetään natsi-Saksasta 2. maailmansodassa saadun voiton kunniaksi.

Kittilän kunnan päättäjät

Syyttäjät Katri Junnikkala-Heikkinen ja Sari Anttonen
Syyttäjät aikovat todennäköisesti valittaa käräjäoikeuden päätöksestä. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Lapin käräjäoikeus on hylännyt kaikki syytteet Kittilän kunnan johtohenkilöitä vastaan. Syyttäjä vaati ehdollista vankeutta 27 kuntapäättäjälle muun muassa törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä.

Syytteet liittyvät entisen kunnanjohtajan Anna Mäkelän potkuihin. Syyttäjät olivat sitä mieltä, että irtisanominen oli kosto. Syytetyt puolestaan sanoivat, että Mäkelän potkut johtuivat luottamuspulasta.

Käräjäoikeus totesi, että potkujen syynä ei ollut kosto.

Yhteishaku korkeakouluihin

Tenttiin lukemista
Noin joka kolmas hakija on saanut opiskelupaikan korkeakoulusta. Kuva: Minna Rinta-Tassi / Yle

Noin joka 3. hakija on saanut opiskelupaikan korkeakoulusta kevään yhteishaussa. Hakijoita oli yhteensä yli 150 000 ja sisään päässeitä oli yli 48 000.

Korkeakouluihin hyväksyttiin tänä vuonna noin 1000 uutta opiskelijaa enemmän kuin vuosi sitten.

Opiskelupaikan voi vielä saada lisähaun kautta. Korkeakoulut järjestävät lisähakuja heinäkuussa ja elokuussa.

Eduskunta kesälomalle

Pääministeri Antti Rinne puhuu eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 27. kesäkuuta 2019.
Pääministeri Antti Rinne puhuu eduskunnan kyselytunnilla. Kuva: Anni Reenpää / Lehtikuva

Eduskunta on jäänyt kesälomalle. Eduskunta piti tänään perjantaina viimeisen täysistuntonsa ennen kesätaukoa. Istunnossa eduskunta hyväksyi hallituksen lisäbudjettiesityksen.

Eduskunta ei kuitenkaan hiljene kokonaan kesäloman aikana. Esimerkiksi suuri valiokunta kokoontuu heinäkuussa.

Eduskunnan kesätauko päättyy syyskuun alussa.

Korkeasaaren berberiapinat

Berberiapinan poikanen.
Täysikasvuiset apinat hoitavat yhtä poikasista. Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaari

Korkeasaaren eläintarhassa on syntynyt 2 berberiapinan poikasta. Berberiapinoita ei ole aikaisemmin syntynyt Suomessa.

Muut berberiapinat ovat huonoista oloista pelastettuja.

Korkeasaaresta kerrotaan, että emot ja poikaset voivat hyvin. Myös muut apinat ovat ottaneet uudet tulokkaat hyvin vastaan.

Nykyisin berberiapinoita elää Euroopan luonnossa enää Gibraltarilla. Aiemmin niitä on elänyt Keski-Saksassa ja Irlannissa asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä