Perjantai 28.6.2019 (radio)
Trump ja Putin
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Venäjän presidentti Vladimir Putin ovat tavanneet Japanissa. Presidentit tapasivat rikkaiden maiden G20-kokouksessa Osakassa.
Tapaaminen kesti alle 1,5 tuntia.
Presidentti Trump sanoi, että on kunnia saada tavata Putin, johon hänellä on erittäin hyvä suhde.
Keskustelujen sisällöstä ei ole kerrottu julkisuuteen. Presidentti Putinin tiedottaja kuitenkin sanoi, että presidentti Trump saa kutsun ensi vuoden voitonpäivän juhliin Moskovaan. Voitonpäivää vietetään natsi-Saksasta 2. maailmansodassa saadun voiton kunniaksi.
Kittilän kunnan päättäjät

Lapin käräjäoikeus on hylännyt kaikki syytteet Kittilän kunnan johtohenkilöitä vastaan. Syyttäjä vaati ehdollista vankeutta 27 kuntapäättäjälle muun muassa törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä.
Syytteet liittyvät entisen kunnanjohtajan Anna Mäkelän potkuihin. Syyttäjät olivat sitä mieltä, että irtisanominen oli kosto. Syytetyt puolestaan sanoivat, että Mäkelän potkut johtuivat luottamuspulasta.
Käräjäoikeus totesi, että potkujen syynä ei ollut kosto.
Yhteishaku korkeakouluihin

Noin joka 3. hakija on saanut opiskelupaikan korkeakoulusta kevään yhteishaussa. Hakijoita oli yhteensä yli 150 000 ja sisään päässeitä oli yli 48 000.
Korkeakouluihin hyväksyttiin tänä vuonna noin 1000 uutta opiskelijaa enemmän kuin vuosi sitten.
Opiskelupaikan voi vielä saada lisähaun kautta. Korkeakoulut järjestävät lisähakuja heinäkuussa ja elokuussa.
Eduskunta kesälomalle

Eduskunta on jäänyt kesälomalle. Eduskunta piti tänään perjantaina viimeisen täysistuntonsa ennen kesätaukoa. Istunnossa eduskunta hyväksyi hallituksen lisäbudjettiesityksen.
Eduskunta ei kuitenkaan hiljene kokonaan kesäloman aikana. Esimerkiksi suuri valiokunta kokoontuu heinäkuussa.
Eduskunnan kesätauko päättyy syyskuun alussa.
Korkeasaaren berberiapinat
Korkeasaaren eläintarhassa on syntynyt 2 berberiapinan poikasta. Berberiapinoita ei ole aikaisemmin syntynyt Suomessa.
Muut berberiapinat ovat huonoista oloista pelastettuja.
Korkeasaaresta kerrotaan, että emot ja poikaset voivat hyvin. Myös muut apinat ovat ottaneet uudet tulokkaat hyvin vastaan.
Nykyisin berberiapinoita elää Euroopan luonnossa enää Gibraltarilla. Aiemmin niitä on elänyt Keski-Saksassa ja Irlannissa asti.