Perjantai 28.8.2020 (radio)

Ydinvoimala alkaa toimia vuonna 2022

Olkiluoto 3-ydinvoimala
Olkiluodon uusi ydinvoimalayksikkö alkaa toimia vuonna 2022. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Eurajoella Länsi-Suomessa on rakennettu uutta ydinvoimalaa jo 14 vuotta.

Nyt ydinvoimalan omistaja Teollisuuden Voima kertoo, että ydinvoimala alkaa tuottaa sähköä vuonna 2022.

Ydinvoimalan rakentaminen on viivästynyt todella paljon. Sen piti olla valmis vuonna 2009.

Kun ydinvoimala valmistuu, Eurajoella on 3 ydinvoimalayksikköä.

Sitten Suomessa on yhteensä 5 ydinvoimalaa.

Suomessa 23 uutta tartuntaa

Ylen toimittaja Pekka Viinikka koronatestissä.
Koronatesti otetaan nenän kautta. Kuva: Sauli Antikainen / Yle

Suomessa on todettu 23 uutta koronavirustartuntaa vuorokauden aikana. Kahden viime viikon aikana tartuntoja on todettu melko paljon.

Suomessa on nyt vahvistettu yli 8000 koronatartuntaa.

Suomen pelloilta tulee vähän ruista

Ruispelto
Ruis kasvaa korkeaksi. Suomessa syödään paljon ruista, ruisleivässä. Kuva: Yle / Seppo Sarkkinen

Tänä vuonna Suomessa tulee huono viljasato.

Luonnonvarakeskus sanoo, että varsinkin ruista tulee paljon vähemmän kuin viime vuonna.

Viime vuonna ruista saatiin Suomen pelloilta 183 miljoonaa kiloa. Tänä vuonna ruista tulee vain 70 miljoonaa kiloa.

Suomen pelloilta tulee niin vähän ruista, että se ei riitä kulutukseen.

Suomessa syödään paljon esimerkiksi ruisleipää.

Leipomoiden pitää nyt leipoa ruisleipää ulkomaisesta rukiista.

Donald Trump on virallisesti ehdokas

Kuvassa on Donald Trump perheineen.
Kuvassa on koko Donald Trumpin perhe. Kuva: Erin Scott / EPA

Yhdysvalloissa presidentti Donald Trump on nyt virallisesti republikaanipuolueen presidenttiehdokas.

Trump otti ehdokkuuden vastaan Valkoisen talon edustalla Washingonissa.

Hän piti myös linjapuheen. Trump korosti puheessa oman presidenttikauden ansioita. Hän puhui myös vaalien toisesta ehdokkaasta. Trump sanoi, että demokraattien ehdokas Joe Biden on radikaali vasemmistolainen.

Yhdysvalloissa on presidentinvaalit marraskuussa.

Jääkarhu ja mies kuolivat

Jääkarhu katsoo kameraan
Jääkarhu ei hyökkää usein ihmisen kimppuun. Kuva: Andy Rouse / AOP

Vielä erikoinen ja surullinen uutinen Norjasta.

Norjan Huippuvuorilla jääkarhu hyökkäsi miehen kimppuun. Mies kuoli.

Mies oli ollut telttaretkellä leirintäalueella.

Jääkarhukin kuoli, koska sitä oli ammuttu.

Jääkarhu ei kovin usein hyökkää ihmisen kimppuun. Edellisestä kerrasta on jo melkein 10 vuotta.

Lauantaina on pääosin poutaista

Alin lämpötila
Tässä näkyvät yön alimmat lämpötilat. Ensi yönä on hallaa suuressa osassa maata. Lämpötila on alle 5 astetta. Kuva: Yle Sää/ Anne Borgström

Vielä sääennuste.

Huomenna lauantaina sää on enimmäkseen poutaista ja pilvisyys on vaihtelevaa.

Idässä voi sataa vähän. Lämpötila on 13 ja 18 asteen välillä.

Sunnuntaiksi tulee sateita etelästä.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä