Perjantai 29.11.2019 (radio)

Ministeriero

Sirpa Paatero
Sirpa Paatero. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Ministeri Sirpa Paatero on eronnut hallituksesta.

Pääministeri Antti Rinne kertoi tänään, että Paatero on pyytänyt eroa ministerin työstä. Paatero on myös jäänyt 2 viikon sairauslomalle.

Paatero eroaa kiistan takia, joka alkoi Postin työehtosopimuksista. Pääministeri Rinne sanoo, että Paatero ei sanonut tarpeeksi selvästi Postin johdolle, että Postin työntekijöitä ei saa siirtää halvempaan työehtosopimukseen.

Valtio omistaa Postin. Paateron tehtävä oli valvoa valtion firmoja.

Linnanjuhlat

Vieraita Linnan juhlissa.
Vieraita presidentin itsenäisyyspäiväjuhlassa. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Presidentin itsenäisyyspäiväjuhlien tämän vuoden teema on tieto ja yhteiskunnallinen keskustelu.

Presidentti Niinistö perusteli teemaa. Hän sanoi, että nykyään tietoa voi saada enemmän kuin koskaan ennen. Kuitenkin yhteiskunnalliseen keskusteluun on tullut lisää puolitotuuksia ja valheita.

Linnanjuhlien ruokatarjoilussa näkyy ympäristö. Ruokalistalla on esimerkiksi haukea ja särkeä, herkkutatteja ja härkäpapua, punaherukkaa ja puolukkaa. Juomaksi tarjotaan esimerkiksi vegaanista viiniä ja luomuteetä.

Presidentinlinnan itsenäisyyspäiväjuhlaan on kutsuttu tänä vuonna 1700 vierasta.

Taiteen valtionpalkinnot

Ailu Valle
Räppäri Ailu Valle. Kuva: Linda Tammela / Yle

Taiteen valtionpalkinnot on jaettu. Valtionpalkinnon sai tänä vuonna 14 taitelijaa eri aloilta.

Esimerkiksi kirjailija Eeva Kilpi palkittiin kirjallisuuden valtionpalkinnolla ja muusikko Paula Vesala musiikin valtionpalkinnolla. Räppäri Ailu Valle sai lastenkulttuurin valtionpalkinnon ja kriitikko Kalle Kinnunen elokuvataiteen valtionpalkinnon.

Lastenkulttuurin valtionpalkinto on 30 000 euroa, muut taiteen valtionpalkinnot ovat 14 000 euroa.

Mustolan navetta

Lehmä katsoo suoraan kameraan.
Mustolan navetassa asuu 70 lehmää. Kuva: Elisa Kinnunen / Yle

Yle nettisivuilla voi katsoa suoraa lähetystä Mustolan tilan navetasta Puolangalla. Mustolan navetassa asuu 70 lypsylehmää.

Suorassa lähetyksessä näkyy, kuinka lehmiä ruokitaan, hoidetaan ja lypsetään. Navetassa on myös erilaisia laitteita kuten esimerkiksi lypsyrobotti ja kone, joka rapsuttaa lehmiä.

Viime yönä navetassa syntyi uusi vasikka. Myös toinen vasikka voi syntyä koska tahansa.

Navetassa on 2 kameraa, joita katsoja voi kääntää ja siten valita, mihin suuntaan hän katsoo. Toinen kamera kuvaa lehmiä ja toinen kuvaa vasikoita.

Navetan tapahtumia voi katsella tiistaihin asti.

Mustolan navetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä