Perjantai 29.3.2019 (radio)


Brexit

Brittiparlamentti hylkäsi pääministeri Theresa Mayn EU-erosopimuksen kolmannessa äänestyksessään selvin luvuin perjantaina 29. maaliskuuta 2019.
Britannian pääministeri Theresa May. Kuva: Mark Duffy / AFP

Britannian brexit-ongelmat jatkuvat.

Britannian parlamentti hylkäsi perjantaina erosopimuksen, jonka pääministeri Theresa May on neuvotellut EU:n kanssa. Parlamentti hylkäsi sopimuksen jo 3. kerran.

Nyt on vaarana, että Britannia eroaa Euroopan unionista ilman sopimusta. Se on huono vaihtoehto esimerkiksi taloudelle. Siksi parlamentti jatkaa keskustelua brexitistä maanantaina.

Brexit-prosessi alkoi jo 3 vuotta sitten. Silloin britit päättivät kansanäänestyksessä, että Britannian pitää erota EU:sta.

Paperittomat

Paperiton turvapaikanhakija istuu sängyllä.
Ihminen on paperiton, jos hän on maassa ilman lupaa. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Paperittomien ihmisten määrä on kasvanut Suomessa. Ihminen on paperiton, jos hänellä ei ole lupaa olla Suomessa.

Paperittomien joukossa on ihmisiä, jotka ovat asuneet Suomessa jo pitkään. Joukossa on paljon myös lapsiperheitä.

Helsingin Diakonissalaitoksen mielestä paperittomien määrä on kasvanut Suomen tiukan turvapaikkapolitiikan takia.

Puoluekysely

Puoluekannatus maaliskuu 2019
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Yle on tehnyt uuden puoluekyselyn. Yle kysyi suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Uudessa kyselyssä perussuomalaisten kannatus on noussut. 15 prosenttia vastaajista kannattaa perussuomalaisia. Puolue on kyselyn kolmanneksi suurin.

Perussuomalaisten kannatus on nyt suurempi kuin keskustan kannatus. Keskusta on pääministeri Juha Sipilän puolue. Keskustan kannatus on 14 prosenttia.

Perussuomalaisten edellä ovat vain kokoomus ja kyselyn suurin puolue SDP. SDP:n kannatus on 20 prosenttia, ja kokoomuksen kannatus on 16 prosenttia.

Puolueiden kilpailu on nyt kovaa, koska eduskuntavaalit ovat jo 2 viikon kuluttua.

Vaalikeskustelut

Suuri vaalikekustelu
Vaalikeskustelu antaa äänestäjille tietoa puolueiden mielipiteistä. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Ensi viikolla järjestetään selkokielinen vaalikeskustelu. Siinä puolueiden edustajat vastaavat kysymyksiin selkokielellä.

Yle järjestää selkokielisen vaalikeskustelun yhdessä Kehitysvammaliiton kanssa.

Selkokielinen vaalikeskustelu julkaistaan Yle Areenassa huhtikuun 4. päivä. Keskustelussa on tekstitys.

Selkokielistä tietoa vaaleista löytyy myös Selkosanomista. Selkosanomien verkkolehti esittelee esimerkiksi eduskuntapuolueet.

Selkokielinen vaalitieto on koottu Selkokeskuksen vaalisivuille. Osoite on selkokeskus.fi/eduskuntavaalit2019.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä