Perjantai 29.4.2022 (radio)


Kunta-alalle lakko

Luokkahuone. Pulpetit siisteissä riveissä, seinällä iso näyttö.
Monet koulut ovat kiinni lakon aikana. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Kunta-alan työntekijät menevät lakkoon.

Lakko alkaa 10 kaupungissa tiistaina. Silloin noin 80 000 työntekijää lopettaa työt. He ovat poissa töistä viikon ajan.

Lakko on esimerkiksi Helsingin seudulla, Tampereella, Turussa ja Oulussa.

Lakon aikana monet koulut ja päiväkodit ovat kiinni. Lakko vaikuttaa myös esimerkiksi kirjastojen toimintaan.

Lakon syynä on raha. Työnantajalla ja työntekijöillä on riitaa palkoista.

Ydinreaktorista sähköä syksyllä

Olkiluoto 3 -ydinvoimala Eurajoella 22.11.2021.
Olkiluodon 3. ydinreaktori. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Olkiluodon uusi ydinreaktori alkaa tuottaa sähköä säännöllisesti vasta syyskuussa. Aikaisemmin kerrottiin, että uusi ydinreaktori alkaa tuottaa sähköä kesällä.

Ydinreaktorin järjestelmiä pitää vielä tarkastaa ja korjata. Lisäksi tehdään lisää testejä.

Kun uusi ydinreaktori saadaan käyttöön, se tuottaa noin 15 prosenttia Suomen sähköstä.

Uusi ydinreaktori on Olkiluodon kolmas (3.) ydinreaktori. Se valmistui yli 10 vuotta myöhässä.

Hintojen nousu

Digitaalinen näyttö jossa kerrotaan bensan ja dieselin hinta huoltoasemalla
Bensan hinta on noussut paljon. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Euroalueen inflaatio on korkea, eli hinnat nousevat nyt nopeasti. Inflaatio on jo 7,5 prosenttia.

Eniten on noussut energian hinta. Syy siihen on Venäjän sota Ukrainassa. Sodan takia energian hinta on noussut euroalueella keskimäärin 38 prosenttia.

Euroalueeseen kuuluu 19 eurooppalaista maata, joiden raha on euro.

Uudet ministerit

Antti Kurvinen ja Petri Honkonen 31. maaliskuuta.
Antti Kurvinen ja Petri Honkonen. Kuva: Silja Viitala / Yle

Hallituksessa on vaihtunut 2 ministeriä. Presidentti Sauli Niinistö nimitti uudet ministerit perjantaina.

Antti Kurvinen on uusi maa- ja metsätalousministeri. Kurvinen oli ennen tiede- ja kulttuuriministeri. Uusi tiede- ja kulttuuriministeri on Petri Honkonen.

Kurvisen ja Honkosen puolue on keskusta.

Vappu

Kaksi tyttöä istuu laiturilla opiskelijahaalareissa.
Vappu on opiskelijoiden juhla. Kuva: Nerg Jenni / Yle

Viikonloppuna vietetään vappua.

Lauantaina on vappuaatto ja sunnuntaina vappupäivä.

Suomessa vappua juhlivat erityisesti opiskelijat.

Sää

sääkartta

Sää on koleaa eli vuodenaikaan nähden kylmää. Lauantaina eli vappuaattona lämpötila on etelässä noin 8 astetta. Pohjois-Lapissa on vähän pakkasta.

Maan keskiosassa tulee lauantaina räntä- tai lumikuuroja. Suurimmassa osassa maata on kuitenkin poutaa eli sateetonta.

Sunnuntaina eli vappupäivänä sää vähän lämpenee. Etelässä lämpötila nousee vähän yli 10 asteen. Lapissakin lämpötila on vähän nollan yläpuolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä