Perjantai 29.4.2022 (radio)
Kunta-alalle lakko
Kunta-alan työntekijät menevät lakkoon.
Lakko alkaa 10 kaupungissa tiistaina. Silloin noin 80 000 työntekijää lopettaa työt. He ovat poissa töistä viikon ajan.
Lakko on esimerkiksi Helsingin seudulla, Tampereella, Turussa ja Oulussa.
Lakon aikana monet koulut ja päiväkodit ovat kiinni. Lakko vaikuttaa myös esimerkiksi kirjastojen toimintaan.
Lakon syynä on raha. Työnantajalla ja työntekijöillä on riitaa palkoista.
Ydinreaktorista sähköä syksyllä
Olkiluodon uusi ydinreaktori alkaa tuottaa sähköä säännöllisesti vasta syyskuussa. Aikaisemmin kerrottiin, että uusi ydinreaktori alkaa tuottaa sähköä kesällä.
Ydinreaktorin järjestelmiä pitää vielä tarkastaa ja korjata. Lisäksi tehdään lisää testejä.
Kun uusi ydinreaktori saadaan käyttöön, se tuottaa noin 15 prosenttia Suomen sähköstä.
Uusi ydinreaktori on Olkiluodon kolmas (3.) ydinreaktori. Se valmistui yli 10 vuotta myöhässä.
Hintojen nousu
Euroalueen inflaatio on korkea, eli hinnat nousevat nyt nopeasti. Inflaatio on jo 7,5 prosenttia.
Eniten on noussut energian hinta. Syy siihen on Venäjän sota Ukrainassa. Sodan takia energian hinta on noussut euroalueella keskimäärin 38 prosenttia.
Euroalueeseen kuuluu 19 eurooppalaista maata, joiden raha on euro.
Uudet ministerit
Hallituksessa on vaihtunut 2 ministeriä. Presidentti Sauli Niinistö nimitti uudet ministerit perjantaina.
Antti Kurvinen on uusi maa- ja metsätalousministeri. Kurvinen oli ennen tiede- ja kulttuuriministeri. Uusi tiede- ja kulttuuriministeri on Petri Honkonen.
Kurvisen ja Honkosen puolue on keskusta.
Vappu
Viikonloppuna vietetään vappua.
Lauantaina on vappuaatto ja sunnuntaina vappupäivä.
Suomessa vappua juhlivat erityisesti opiskelijat.
Sää

Sää on koleaa eli vuodenaikaan nähden kylmää. Lauantaina eli vappuaattona lämpötila on etelässä noin 8 astetta. Pohjois-Lapissa on vähän pakkasta.
Maan keskiosassa tulee lauantaina räntä- tai lumikuuroja. Suurimmassa osassa maata on kuitenkin poutaa eli sateetonta.
Sunnuntaina eli vappupäivänä sää vähän lämpenee. Etelässä lämpötila nousee vähän yli 10 asteen. Lapissakin lämpötila on vähän nollan yläpuolella.