Perjantai 29.5.2020 (radio)


Kasvomaskit

mies käyttää suojamaskia
Kasvomaski peittää suun ja nenän. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Sosiaali- ja terveysministeriö on tehnyt selvityksen kasvomaskeista koronaviruksen takia. Ihmiset voivat peittää kasvomaskilla suun ja nenän.

Selvitys kertoo, että kasvomaskilla ei ole suurta merkitystä. Kasvomaski ei estä virusten leviämistä.

Selvitys menee Suomen hallitukselle. Hallitus käsittelee asiaa ensi viikolla. Silloin hallitus päättää, suositteleeko se kasvomaskin käyttöä koronan takia.

Koulut

Ylioppilas pitelee lakkiaan kädessä sitä katsoen.
Uudet ylioppilaat ja ammattiin valmistuneet joutuvat odottamaan isompia juhlia syksyyn asti. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Koulut loppuvat tänä viikonloppuna.

Koulut eivät kuitenkaan järjestä valmistujaisjuhlia nyt koronan takia. Juhlat siirtyvät syksyyn.

Nyt juhlitaan korkeintaan etäyhteydellä, ja oppilaat saavat todistukset postissa.

Uusia ylioppilaita on tänä keväänä noin 25 000. Ammattiin valmistuu noin 47 000 opiskelijaa.

Ylen nettisivuilla julkaistiin perjantaina amiskone. Sieltä voi katsoa, ketkä ovat valmistuneet ammattiin.

Ylioppilaskone julkaistiin jo aikaisemmin toukokuussa. Sieltä näkee uusien ylioppilaiden nimet.

Amiskone ja ylioppilaskone löytyvät osoitteesta yle.fi.

Ravintolat

Suljettu ravintola-alue Espoon Tapiolassa.
Ravintolat ovat olleet tänä keväänä kiinni koronan takia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Eduskunta on hyväksynyt ravintoloiden uudet rajoitukset. Hallitus ehdotti rajoituksia viime viikolla.

Rajoituksia tarvitaan, jotta koronavirus ei leviä ravintoloissa. Ravintolat saavat avata ovet asiakkaille maanantaina koronatauon jälkeen.

Uudet rajoitukset sanovat, että ravintolat saavat olla auki kello 23:een asti. Alkoholin myynti pitää kuitenkin lopettaa jo kello 22.

Ravintolaan saa päästää puolta vähemmän asiakkaita kuin ennen. Jos ravintola sai ennen ottaa kerralla esimerkikis 100 asiakasta, nyt asiakkaita saa olla vain 50.

Koronatilanne

Kumihanskaa käyttävällä tutkijalla on kädessään Covid-19-tautia vastaan kehitettävä rokote.
Tutkijat yrittävät löytää rokotetta koronaa vastaan. Kuva: Rungroj Yongrit / EPA

Suomessa raportoitiin perjantaina yksi uusi koronakuolema. Koronavirus on tappanut Suomessa nyt yhteensä 314 ihmistä.

Tähän mennessä melkein 6800 suomalaista on saanut koronavirustartunnan. Perjantaina kerrottiin, että uusia tartuntoja on 33.

Sää

Merimaisemaa Espossa, vastarannalla kesämökki.
Viikonloppuna on hyvä ulkoilusää. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Viikonlopun sää on kaunis.

Lauantaina on poutaista eli ei sada. Lämpötila on suuressa osassa maata 15 ja 20 asteen välillä.

Sunnuntaina Suomeen tulee vielä lämpimämpää ilmaa lännestä. Lämpötila on melkein koko maassa noin 20 astetta.

Sää on lämmin myös ensi viikon alussa.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä