Perjantai 30.10.2020 (radio)


Koronatartunnat Suomessa

Mika Salminen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Perjantaina on raportoitu ennätysmäärä uusia koronatartuntoja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi, että Suomessa on 344 uutta koronatartuntaa.

THL kertoo, että perjantain luvussa on mukana koronatartuntoja monelta päivältä. THL:n johtaja Mika Salminen sanoo, että myös syyslomat ovat voineet viivästyttää tietoja koronatartunnoista.

Suomessa on raportoitu tähän mennessä melkein 16 000 koronatartuntaa.

THL kertoi perjantaina myös, että Suomessa on raportoitu 4 uutta koronakuolemaa.

Koronatartunnat maailmalla

Saksassakin ilmoitettiin keskiviikkona ravintoloiden sulkemisesta osana koronapandemian vastaista taistelua. Berliiniläisen ravintolan ovessa oli kasvomaskeista muistuttava lappu.
Saksassa suljetaan ravintolat koronan takia. Kuva: Hayoung Jeon / EPA

Koronavirus leviää maailmalla kovaa vauhtia. Uudet tartuntaluvut ovat isoja.

USA:ssa päivän tartuntaluku oli yli 90 000. Venäjällä raportoitiin 18 000 uutta koronatartuntaa.

Myös Euroopassa on paljon uusia koronatartuntoja. Esimerkiksi Saksassa raportoitiin noin 19 000 uutta koronatartuntaa päivässä.

Maanjäristys Turkissa ja Kreikassa

Ihmisiä sortuneen rakennuksen raunioilla.
Maanjäristys hajotti taloja Turkissa ja Kreikassa. Kuva: Mehmet Emin Menguarslan / EPA

Turkissa ja Kreikassa on tapahtunut voimakas maanjäristys. Maanjäristys tapahtui merellä Turkin ja Kreikan välissä.

Maanjäristyksessä on kuollut ihmisiä, ja loukkaantuneita on paljon. Maanjäristys myös hajotti taloja.

Maanjäristyksen voimakkuus oli jopa 7,0 eli se oli epätavallisen voimakas.

Palkinto Ylen ruotsinkielisille selkouutisille

Nainen työpöydän ääressä.
Yle palkitsi ruotsinkieliset selkouutiset vuoden parhaana ruotsinkielisenä audiosisältönä. Toimittaja Ann-Lis Fredriksson on yksi ohjelman uutisten tekijöistä. Kuva: Yle

Lopuksi vielä palkintouutinen. Ylen ruotsinkieliset selkouutiset on voittanut palkinnon.

Ruotsinkieliset selkouutiset eli Yle Nyheter på lätt svenska on Ylen paras ruotsinkielinen audiosisältö tänä vuonna.

Ruotsinkieliset selkouutiset kirjoitetaan helpolla ruotsin kielellä, ja ne luetaan hitaasti. Siksi niitä ymmärtävät myös kuuntelijat, joille tavalliset ruotsinkieliset uutiset ovat liian vaikeita.

Ylen ruotsinkielisiä selkouutisia voi kuunnella radiosta ja Yle Areenasta. Yle Areenassa voi lukea myös uutisten tekstit.

Yle tekee ohjelmia Suomen molemmilla kielillä eli suomeksi ja ruotsiksi.

Kuuntele ja lue ruotsinkielisiä selkouutisia Yle Areenasta

Viikonlopun sää

Rantamaisema missä runsaasti kaisloja, syksyinen harmaa sää
Viikonlopun sää on syksyinen. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

Lauantaina vettä voi sataa Länsi-Suomessa. Muualla on poutaa, eli vettä ei sada.

Sunnuntaina on pilvistä, ja Pohjois-Suomessa voi vähän sataa.

Lapissa on viikonloppuna pakkasta. Muualla lämpötila on 0 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä