Perjantai 30.12.2016 (radio)

Pahoinpitely asema-aukiolla toi kaksi vuotta vankeutta

Jesse Torniainen.
Jesse Torniainen tuomittiin vankeuteen kuolemaan johtaneen pahoinpitelyn takia. Kuva: Yle

Helsingin käräjäoikeus on antanut ratkaisun pahoinpitelystä asema-aukiolla syyskuussa.

Uusnatsistisen vastarintaliikkeen jäsen Jesse Torniainen sai kahden (2) vuoden vankeusrangaistuksen törkeästä pahoinpitelystä. Oikeus sanoo, että hyppypotku uhrin rintaan kaatoi uhrin ja aiheutti kallovamman. Uhri kuoli myöhemmin vammoihin.

Käräjäoikeus hylkäsi syytteen törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Syyttäjä on tyytymätön tuomioon ja aikoo valittaa hovioikeuteen.

Kuolonkolarin aiheuttaa yhä useammin rattijuoppo

Ulosajossa kolaroitu auto
Rattijuoppojen osuus kuolonkolareissa kasvoi vuonna 2015. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Liikenneonnettomuuksissa kuoli viime vuonna  281 ihmistä. Se on 39 enemmän kuin vuonna 2014.

Suurin osa kuolemista sattui moottoriliikenteessä. Kevyen liikenteen onnettomuuksissa kuoli 30 jalankulkijaa ja 29 pyöräilijää.

Törkeät rattijuopumukset ovat lisääntyneet. Viime vuonna rattijuoppo aiheutti joka neljännen kuolonkolarin. Vuonna 2014 rattijuoppo aiheutti joka kuudennen kuolonkolarin.

SDP:n kannatus on korkein vuoden viimeisessä mittauksessa

Grafiikka.
Tältä näyttää Yle Uutisten vuoden viimeinen kannatusmittaus. Kuva: Taloustutkimus / Yle Uutisgrafiikka
 

 Politiikan vuosi päättyy kannatusmittauksessa SDP:n johtoon. Taloustutkimus on tehnyt Yle uutisille kyselyn. Siinä SDP:n kannatus on 21,2 prosenttia.

Kyselyssä mitataan nyt ja alkuvuonna puolueiden kannatusta kuntavaaleissa.

Kyselyssä toisella sijalla on keskusta. Sen kannatus on 20,3 prosenttia. Kokoomuksen kannatus on 17,4,  vihreiden 13,3 ja perussuomalaisten 9,4 prosenttia. Vasemmistoliiton kannatus on 7,6 prosenttia, RKP:n 4,9 ja kristillisdemokraattien 3,6 prosenttia. 

Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa.

Ilotulitteissa on vaarallisia käyttöohjeita

ilotulite pakkaus
Monissa ilotulitepadoissa on tarra, joka neuvoo suuntaamaan ilotulitteen väärin. Kuva: Suomen Ilotulitus Oy

Kaupoissa on myyty vaarallisia ilotulitteita.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes varoittaa, että monissa ilotulitteissa on vääriä ohjeita. Esimerkiksi Suomen Ilotulitus on tuonut maahan ilotulitepatoja, joissa on virheellinen käyttöohje. Jos ohjetta noudattaa, ilotulite lentää ampujan ja yleisön suuntaan.

Virheellisiä ohjeita löytyy ainakin tuotteista Finlandia, Paratiisin valloitus, Maanjäristys, Megabosse ja Superbosse. Padoissa on ylimääräinen keltainen tarra, jossa lukee TÄMÄ KYLKI KOHTI YLEISÖÄ. Tarra on kuitenkin liimattu kohtaan, joka pitää suunnata kohti taivasta.

Tukes sanoo, että virheelliset tuotteet pitää palauttaa ostopaikkaan. Virheellisiä tuotteita on myyty noin 300 kappaletta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä