Perjantai 30.4.2021 (radio)

Turpeentuottajien vappumarssi

Turvealan toimijoiden moottorimarssi, rekkamielenosoitus, Eduskuntatalon edessä Mannerheimintiellä Helsingissä vappuaaton aamuna 30. huhtikuuva 2021.
Turpeentuottajat ajoivat eduskuntatalon eteen rekoilla. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Turpeentuottajat ovat osoittaneet mieltä Helsingissä.Turpeentuottajat ajoivat aamulla eduskuntatalon eteen yli sadalla (100) rekka-autolla.

Turpeentuottajat sanovat, että hallituksen tukipaketti turvealalle on liian pieni.

Turpeentuottajat toivovat, että Suomi jatkaa ja kehittää turpeenkäyttöä.

Osatyökykyisille vuokrafirma

Kehitysvammaisten koulutusta ei hyödynnetä riittävästi työelämässä.
Osatyökykyisä voivat olla esimerkiksi vammaiset. Kuva: Antti Eintola / Yle

Hallitus perustaa vuokratyöfirman osatyökykyisille. Vuokrafirma välittää osatyökykyisiä ihmisiä töihin muille firmoille. Tarkoitus on, että osatyökykyiset pääsevät töihin pitkäksi aikaa.

Tarkoitus on myös, että osa heistä voi ehkä jäädä töihin firmaan, johon on päässyt vuokratyöntekijäksi.

Osatyökykyiset ovat ihmisiä, joiden kyky työskennellä on alentunut. Osatyökykyisiä voivat olla esimerkiksi vammaiset, pitkäaikaissairaat tai ihmiset, jotka toipuvat vakavasta sairaudesta.

Äänikirjojen ja e-kirjojen suosio

Nainen tutkailee äänikirjaa kännykästä
Äänikirjoja voi kuunnella esimerkiksi älypuhelimella. Kuva: Ella Tommila

Äänikirjojen suosio on kasvanut korona-aikana paljon. Myös e-kirjojen ja e-lehtien suosio on kasvanut paljon. Äänikirjoja, e-kirjoja ja e-lehtiä voi kuunnella tai lukea verkossa, esimerkiksi puhelimella tai tabletilla.

Äänikirjojen lainaus kirjastoista on kasvanut korona-aikana noin 40 prosenttia.

Suomessa tehdään kirjastojen e-palvelujen uudistusta. Tarkoitus on, että äänikirjoja ja e-kirjoja voi lainata yhdestä palvelusta.

Euroalueen talous

Euro-patsas, euro statue
Euron tunnus. Kuva: Anna Karismo / Yle

Euroalueen taloustilanne on huonontunut. Euroalueen talous on vajonnut uuteen taantumaan. Euroalueen tuotanto eli bruttokansantuote pieneni alkuvuonna 0,6 prosenttia loppuvuodesta.

Euroalueen bruttokansantuote pieneni nyt toisena neljänneksenä peräkkäin. Silloin sanotaan, että talous taantuu.

Euroalueeseen kuuluvat ne Euroopan maat, joiden valutta eli raha on euro. Euroalueen maita on 19.

Vietä vappua koronaturvallisesti

Valkolakin ja kasvomaskin saanut Havis Amandan patsas Helsingissä 20. huhtikuuta 2021.
Havis Amandan patsas saa perinteisesti vappuna valkolakin. Nyt patsas on saanut myös kasvomaskin. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Tänään perjantaina ja huomenna lauantaina vietetään vappua. Viranomaiset muistuttavat suomalaisia koronaturvallisesta vapunvietosta.

Poliisi, kunnat ja terveysviranomaiset suosittelevat, että vappua juhlitaan vain omien läheisten kesken, mutta ei isolla joukolla.

Viranomaiset toivovat, että kaupunkien keskustoihin ei kokoonnuta, että koronavirus ei leviä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä