Perjantai 30.9.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Venäjän presidentti Vladimir Putin ilmoitti perjantaina?

Oikea vastaus:

Että Venäjä on liittänyt osia Ukrainasta Venäjään.

2.Oliko alueilla oikea äänestys asiasta?

Oikea vastaus:

Ei ollut.

3.Hyväksyykö Suomi, että Venäjä ottaa Ukrainalta alueita?

Oikea vastaus:

Ei hyväksy. Suomi tuomitsee Venäjän toiminnan.

4.Saavatko venäläiset tulla Suomeen?

Oikea vastaus:

Venäläiset saavat tulla Suomeen erityisestä syystä. Turistimatkalle venäläiset eivät saa tulla.

5.Milloin uusi määräys tuli voimaan?

Oikea vastaus:

Heti keskiyöllä, kun perjantai alkoi.

6.Kuinka paljon energiankulutus on vähentynyt?

Oikea vastaus:

10 prosenttia.

7.Kuinka paljon sähkönkulutus on vähentynyt?

Oikea vastaus:

5 prosenttia.

8.Minkä Olkiluoto 3 ydinvoimala on saavuttanut ensimmäistä kertaa?

Oikea vastaus:

Täyden tehon.

9.Miten tehon nostaminen sujui?

Oikea vastaus:

Se sujui hyvin.

10.Onko Olkiluodossa muita ydinvoimaloita kuin Olkiluoto 3?

Oikea vastaus:

Siellä on myös 2 vanhempaa ydinvoimalaa.

11.Tuleeko lauantaina sateita?

Oikea vastaus:

Kyllä. Etenkin länneessä ja pohjoisessa tulee sateita.

12.Onko koko ajan pilvistä?

Oikea vastaus:

Ei ole. On puolipilvistä eli välillä myös aurinko voi paistaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä