Perjantai 30.9.2022 (radio)

Venäjä otti Ukrainan alueita

Vladimir Putin tapasi Venäjän turvallisuusneuvostoa videoneuvottelun kautta Kremlissä 29. syyskuuta 2022.
Venäjän presidentti Vladimir Putin piti puheen perjantaina päivällä. Kuva: Gavriil Grigorov / EPA

Venäjä on ilmoittanut, että Venäjä on liittänyt osia Ukrainasta Venäjään. Venäjän presidentti Vladimir Putin piti asiasta puheen perjantaina päivällä. Putin sanoi, että Luhanskin, Donetskin, Hersonin ja Zaporižžjan alueet ovat nyt osa Venäjää.

Putin sanoi, että alueen ihmiset äänestivät asian puolesta. Ukraina ja muut Euroopan maat eivät hyväksy Venäjän ilmoitusta. Äänestys, jonka Venäjä järjesti, ei ollut oikea äänestys.

EU-komission puheenjohtajan Ursula von der Leyen sanoo, että alueet kuuluvat aina Ukrainaan.

Monet maat ovat ilmoittaneet, että eivät hyväksy, että Venäjä ottaa Ukrainalta alueita. Myös Suomi tuomitsee Venäjän ilmoituksen liittää Ukrainan alueita Venäjään.

Suomi sulki rajan venäläisten turismilta

Vaalimaan rajanylityspaikalla olevia ajoneuvoja.
Uudet määräykset tulivat voimaan heti perjantaina yöllä. Kuva: Antro Valo / Yle

Suomi on sulkenut rajan venäläisiltä turisteilta. Venäläiset saavat tulla Suomeen vain erityisestä syystä. Erityinen syy on esimerkiksi perhe, työ tai opiskelu Suomessa.

Venäjältä ei saa tulla Suomeen enää turistimatkalle. Uusi määräys tuli voimaan keskiyöllä.

Rajavartiolaitos on käänyttänyt perjantaina paljon venäläisiä, joilla ei ole oikeutta tulla Suomeen.

Energian kulutus väheni

Pristavla på en bensinstation.
Bensiinin kulutus on vähentynyt, koska bensiini on kallistunut. Kuva: Jakob Lillas / Yle

Energian kulutus on vähentynyt Suomessa. Energian kulutus väheni alkuvuonna eli tammi-kesäkuussa 10 prosenttia viime vuoden tammi-kesäkuusta.

Polttoaineiden, maakaasun ja puupolttoaineiden kulutus väheni. Sähkön kulutus väheni noin 5 prosenttia.

Energiankulutus on pienentynyt, koska sota Ukrainassa on vaikuttanut moniin asioihin. Esimerkiksi maakaasun tulo Venäjältä on loppunut. Bensiini on kallistunut ja siksi myös bensiinin kulutus on vähentynyt.

Olkiluoto 3 toimi täydellä teholla

bild av ett kärnkraftverk.
Uusi Olkiluoto 3 on kuvassa pyöreä rakennus. Kuva: Lucas Ekblad / Yle

Olkiluodon uuden ydinvoimalan koekäyttö on edennyt uuteen vaiheeseen. Uusi Olkiluoto 3 ydinvoimala on saavuttanut ensimmäistä kertaa täyden tehon. Tehon nostaminen täyteen tehoon onnistui hyvin.

Olkiluodon uusi ydinvoimala on tosi tärkeä Suomelle. Olkiluodossa on myös 2 vanhempaa voimalaa. Myös ne toimivat täydellä teholla. Olkiluodon ydinvoimalat tuottavat noin 40 prosenttia Suomen sähköstä.

Uuden Olkiluoto 3 voimalan on tarkoitus aloittaa säännöllinen sähköntuotanto joulukuussa.

Sää

Lauantain sääkartta
Pilvisyys vaihtelee lauantaina eli välillä myös aurinko voi paistaa. Välillä tulee sateta.

Sää on lauantaina pilvistä tai puolipilvistä. Etenkin lännessä ja pohjoisessa tulee paikoin sadetta tai sadekuuroja. Lämpötila on 7 ja 13 asteen välillä, Lapissa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä