Perjantai 3.11.2017 (radio)

 

Ihmisten salakuljetus

Rajavartija passi raja passin tarkistus raja-asema Imatran raja-asema
Rajavartiolaitos on tutkinut ihmisten salakuljetusta. Kuva: Yle

Rikollisjärjestö on tuonut laittomasti ihmisiä Afrikasta Suomeen ja muualle Eurooppaan. Ihmisiä tuotiin Suomeen esimerkiksi Venäjän kautta.

Viranomaiset epäilevät, että rikollisjärjestön toiminta jatkui monta vuotta. Suomeen tuotiin 15 ihmistä ja muualle Eurooppaan yli 150 ihmistä.

Suomen viranomaisilla oli kesällä iso operaatio rikollisjärjestöä vastaan. Operaation aikana otettiin kiinni venäläinen mies.

Asiaa tutkitaan nyt syyttäjänvirastossa.

Emmauksen työrinki

Hyväntekeväisyyskirpputoreille lahjoitettu tavara on entistä huonokuntoisempaa.
Emmaus-järjestö auttaa ihmisiä saamaan työtä Ahvenanmaalla. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Ruotsinkielisellä Ahvenanmaalla Emmaus-järjestö auttaa ihmisiä, jotka tarvitsevat työtä.

Emmaus on auttanut jo monia, esimerkiksi romanialaisia ja bulgarialaisia. Järjestöllä on työrinki, jonka kautta EU-kansalaiset voivat saada työtä.

Ahvenanmaalaisten on helppoa tarjota työtä, koska Emmauksen työrinki hoitaa työnantajan velvollisuudet, esimerkiksi sosiaalimaksut.

Romanialainen Amdreea Docuta on saanut siivoustyötä työringin kautta. Nyt Docuta opettelee ruotsia, koska hän haluaa opiskella keittiöapulaiseksi.

Emmauksen työrinki on toiminut 2 vuotta, ja se on auttanut melkein 50 ihmistä.

Nimien taivutus

Valtiovarainministeri Petteri Orpo Ylen haastattelussa 27.06.2017.
Ministeri Orvon vai Orpon hymy? Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaisten on joskus vaikea tietää, mikä on oikea tapa taivuttaa jotakin nimeä. Tavoite on, että nimiä taivutetaan samalla tavalla kuin muita sanoja. Silti jotkut taivuttavat esimerkiksi etunimen Satu muotoon "Sadun" ja toiset muotoon "Satun".

Asiantuntija Ulla Onkamo sanoo, että molemmat muodot ovat oikein, kun kysymys on nimestä.

Onkamon mielestä on kohteliasta kuulla, mitä nimen omistaja ajattelee. Esimerkiksi ministeri Petteri Orpo toivoo, että lehdet kirjoittavat "Orpon", eivät "Orvon".  Toivetta noudatetaan ja olen siitä tyytyväinen, ministeri Orpo sanoo.

Pyhäinpäivä

Hautakynttilä haudalla
Pyhäinpäivänä haudoille sytytetään kynttilöitä. Kuva: Nina Keski-Korpela / Yle

Lauantaina vietetään pyhäinpäivää. Pyhäinpäivänä suomalaiset muistavat kuolleita sukulaisia ja ystäviä. Siksi haudoille viedään kynttilöitä.

Pyhäinpäivä aiheuttaa muutoksia liikenteeseen. Esimerkiksi Helsingin seudulla lähijunat, bussit ja raitiovaunut noudattavat lauantaina sunnuntaiaikatauluja.

VR:n kaukojunat kulkevat pyhäinpäivänä normaalisti, mutta kaukobussien aikatauluissa on muutoksia. Kaukobussien lähtöajat kannattaa tarkistaa Matkahuollon nettisivulta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä