Perjantai 31.12.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta koronatartuntaa raportoitiin perjantaina?

Oikea vastaus:

Yli 9000 uutta koronatartuntaa ja melkein 2000 koronatartuntaa edellisiltä päiviltä.

2.Missä päin uusia koronatartuntoja on nyt eniten?

Oikea vastaus:

Helsingin ja Uudenmaan alueella.

3.Kuinka monta uutta koronakuolemaa raportoitiin perjantaina?

Oikea vastaus:

10.

4.Mitä pääministeri Sanna Marin sanoo uudenvuoden tervehdyksessä?

Oikea vastaus:

Hän sanoo, että koronarokotukset ovat tärkeitä.

5.Miksi koronarokotukset kannattaa Marinin mielestä ottaa?

Oikea vastaus:

Marin sanoo, että koronarokotuksella ihminen suojelee itseään, läheisiä ja koko yhteiskuntaa.

6.Onko ilotulitteita myyty nyt paljon?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

7.Miksi monet ostavat hiljaisia ilotulitteita?

Oikea vastaus:

He eivät halua ostaa kovaäänisiä raketteja, jotka pelottavat eläimiä.

8.Milloin raketteja saa ampua?

Oikea vastaus:

Uudenvuodenaattona illalla kello 2 asti yöllä.

9.Minkälainen sää on uudenvuodenpäivänä?

Oikea vastaus:

Pakkasta on 5-10 astetta, eikä lunta sada.

10.Missä päin sataa lunta sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Länsi-Suomessa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä