Perjantai 3.12.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä kaikilta Suomeen tulevilta matkustajilta vaaditaan lauantaista alkaen?

Oikea vastaus:

Koronatodistus.

2.Mitä sillä yritetään estää?

Oikea vastaus:

Koronaviruksen omikron-muunnoksen leviämistä.

3.Missä löytyi Suomen toinen omikron-tartunta?

Oikea vastaus:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä.

4.Missä ensimmäinen omikron-tartunta varmistettiin?

Oikea vastaus:

Helsingin ja Uudenmaan sairaahoitopiirin alueella.

5.Mikä on Tiktok?

Oikea vastaus:

Videopalvelu.

6.Millainen haaste Tiktokissa on levinnyt?

Oikea vastaus:

Haaste, jossa yllytetään tekemään koulu-uhkaus.

7.Mitä syntyvyydelle tapahtui Suomessa viime vuonna?

Oikea vastaus:

Se nousi.

8.Mikä oli lasten määrä naista kohden viime vuonna?

Oikea vastaus:

1,37.

9.Mikä se oli toissa vuonna?

Oikea vastaus:

1,35

10.Mikä liitto kertoi vaaroista jäällä?

Oikea vastaus:

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto.

11.Kuinka monta ihmistä yhteensä Suomessa on hukkunut tänä vuonna?

Oikea vastaus:

150.

12.Kuinka paljon pakkasta Lapissa on ehkä sunnuntaina?

Oikea vastaus:

40 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä