Perjantai 3.12.2021 (radio)
Matkustajien koronapassi
Kaikilta Suomeen saapuvilta matkustajilta vaaditaan koronatodistus, kertoo sosiaali - ja terveysministeriö. Jos todistustus puuttuu, matkustaja ohjataan koronatestaukseen.
Valtioneuvosto on antanut asiasta uuden asetuksen, joka tulee voimaan huomenna. Näin yritetään estää koronaviruksen omikron-muunnoksen leviämistä.
Suomessa on varmistunut toinen omikron-tapaus. Tartunta löytyi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä.
Ensimmäinen omikron-tartunta varmistettiin eilen HUS-alueella. Molemmat tartunnat ovat peräisin Ruotsista.
Koulu-uhkaukset
Eri puolilla Pohjanmaata on tehty viikon aikana useita koulu-uhkauksia. Uhkausten taustalla voi olla haaste, joka leviää sosiaalisessa mediassa.
Poliisi on saanut tiedon, että videopalvelu Tiktokissa leviää haaste, jossa yllytetään tekemään koulu-uhkaus.
Poliisi kertoo uusimmat tapaukset ovat Kokkolassa Keski-Pohjanmaalla ja Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla. Molemmissa tapauksissa alaikäiset epäillyt on otettu kiinni.
Poliisi muistuttaa, että uhkauksesta seuraa aina esitutkinta ja rikosilmoitus laittomasta uhkauksesta.
Syntyvyys
Syntyvyys nousi Suomessa hieman viime vuonna. Syntyvyys on luku, joka kertoo, kuinka monta lasta keskimäärin on syntynyt vuoden aikana 100 000:ta ihmistä kohti.
Lasten määrä naista kohden oli viime vuonna 1,37, kun se edellisvuonna oli 1,35.
Korkeasti koulutetuilla naisilla syntyvyys kääntyi nousuun - yli 10 vuotta jatkuneen laskun jälkeen. Eniten syntyvyys kasvoi 30–39-vuotiailla naisilla.
Naisilla syntyvyys nousi pelkästään korkeasti koulutettujen joukossa.
Asiasta kertoo Tilastokeskus.
Heikot jäät

Monet ovat olleet vaarassa heikoilla jäillä.
Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto kertoo, että läheltä piti -tilanteita on sattunut monta kymmentä.
Marraskuussa hukkui 7 ihmistä ja tämän kuun alussa 2.
Tammi - marraskuun aikana Suomessa on hukkunut kaikkiaan jo lähes 150 ihmistä.
Sää
Lähipäivien sää on hyvin kylmä koko maassa. Lapissa pakkasta voi sunnuntaina olla jopa 40 astetta.
Sää kylmenee lauantaina ja sunnuntaina, kun arktisen kylmä ilmamassa tulee Suomeen.
Suomen keskiosissa pakkasta on noin 25 astetta ja etelässä 15 astetta.
Koska tuuli on purevaa, pakkaslukemiin voi lisätä 5 - 10 astetta.