Perjantai 3.12.2021 (radio)

Matkustajien koronapassi

Todennäköistä – epätodennäköistä – mahdotonta arvioida -tekstit
Kuva: Eetu Pietarinen/Yle

Kaikilta Suomeen saapuvilta matkustajilta vaaditaan koronatodistus, kertoo sosiaali - ja terveysministeriö. Jos todistustus puuttuu, matkustaja ohjataan koronatestaukseen.

Valtioneuvosto on antanut asiasta uuden asetuksen, joka tulee voimaan huomenna. Näin yritetään estää koronaviruksen omikron-muunnoksen leviämistä.

Suomessa on varmistunut toinen omikron-tapaus. Tartunta löytyi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä.

Ensimmäinen omikron-tartunta varmistettiin eilen HUS-alueella. Molemmat tartunnat ovat peräisin Ruotsista.

Koulu-uhkaukset

Sormi, joka osoittaa kännykän ruudulla näkyvää Tiktokin logoa.
Kuva: Hayoung Jeon / EPA

Eri puolilla Pohjanmaata on tehty viikon aikana useita koulu-uhkauksia. Uhkausten taustalla voi olla haaste, joka leviää sosiaalisessa mediassa.

Poliisi on saanut tiedon, että videopalvelu Tiktokissa leviää haaste, jossa yllytetään tekemään koulu-uhkaus.

Poliisi kertoo uusimmat tapaukset ovat Kokkolassa Keski-Pohjanmaalla ja Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla. Molemmissa tapauksissa alaikäiset epäillyt on otettu kiinni.

Poliisi muistuttaa, että uhkauksesta seuraa aina esitutkinta ja rikosilmoitus laittomasta uhkauksesta.

Syntyvyys

Lapsi leikkii kuorma-autolla leikkipuistossa.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Syntyvyys nousi Suomessa hieman viime vuonna. Syntyvyys on luku, joka kertoo, kuinka monta lasta keskimäärin on syntynyt vuoden aikana 100 000:ta ihmistä kohti.

Lasten määrä naista kohden oli viime vuonna 1,37, kun se edellisvuonna oli 1,35.

Korkeasti koulutetuilla naisilla syntyvyys kääntyi nousuun - yli 10 vuotta jatkuneen laskun jälkeen. Eniten syntyvyys kasvoi 30–39-vuotiailla naisilla.

Naisilla syntyvyys nousi pelkästään korkeasti koulutettujen joukossa.

Asiasta kertoo Tilastokeskus.

Heikot jäät

Mies rikoo jään reunaa naskaleilla.
Jää on vielä ohutta. Sinne ei kannata mennä. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Monet ovat olleet vaarassa heikoilla jäillä.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto kertoo, että läheltä piti -tilanteita on sattunut monta kymmentä.

Marraskuussa hukkui 7 ihmistä ja tämän kuun alussa 2.

Tammi - marraskuun aikana Suomessa on hukkunut kaikkiaan jo lähes 150 ihmistä.

Sää

Rukalla on kova pakkanen 28.11.2021
Kuva: Tomi Hänninen

Lähipäivien sää on hyvin kylmä koko maassa. Lapissa pakkasta voi sunnuntaina olla jopa 40 astetta.

Sää kylmenee lauantaina ja sunnuntaina, kun arktisen kylmä ilmamassa tulee Suomeen.

Suomen keskiosissa pakkasta on noin 25 astetta ja etelässä 15 astetta.

Koska tuuli on purevaa, pakkaslukemiin voi lisätä 5 - 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä