Perjantai 31.3.2017 (radio)

Puolueiden kannatus

Grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kokoomus, SDP ja keskusta ovat melkein yhtä suosittuja uudessa puoluekannatusmittauksessa.

Ylen maaliskuun mittauksessa suosituin puolue oli kokoomus, jota kannatti vähän yli 19 prosenttia vastaajista. SDP:n ja keskusta olivat kuitenkin hyvin lähellä kokoomusta.

Eniten suosiotaan oli lisännyt perussuomalaiset, jonka kannatus oli vähän yli 10 prosenttia.

Noin puolet ihmisistä ei halunnut kertoa, mitä puoluetta aikoo äänestää.

Kuntavaalit ovat noin viikon kuluttua. Ennakkoäänestys on jo alkanut.

Taksiautoilijoiden protesti

Taksinkuljettajien mielenosoitus
Taksiautoilijat pelkäävät, että hallituksen liikenneuudistus lisää harmaata taloutta. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva
 

Taksiautoilijat ovat osoittaneet mieltään hallituksen liikenneuudistusta vastaan. Poliisi kertoo, että mielenilmaukseen Helsingin keskustassa osallistui noin 200 taksiautoilijaa.

Taksit ajoivat perjantaina puolenpäivän aikaan keskustan katuja pitkin lenkin Senaatintorilta Eduskuntatalolle ja sieltä Kauppatorille. Mielenilmaus sujui rauhallisesti, mutta ruuhkautti liikennettä, poliisi kertoo.

Taksit halusivat vastustaa hallituksen aikeita helpottaa taksiluvan saamista ja vapauttaa hinnoittelua. Taksiautoilijat uskovat, että uudistus lisää harmaata taloutta.

Lakiesitys tulee ensi viikolla eduskunnan käsittelyyn.

Keppihevoset

Ohjaaja Selma Vilhunen (vas.) ja Alisa Aarniomäki. Keppihevoset. Hobbyhorse Revolution.
Ohjaaja Selma Vilhunen on tehnyt elokuvan keppihevosharrastajista. Alisa Aarniomäki innostui keppareista 10 vuotta sitten. Kuva: Nella Nuora / Yle

Suomessa on keksitty hauska harrastus, joka herättää huomiota myös maailmalla. Harrastuksessa ratsastetaan keppihevosella eli kepparilla.

Alisa Aarniomäki on yksi ensimmäisistä keppihevosharrastajista.

Alisa Aarniomäki. Keppariharrastajat. Keppihevoset. Verna-keppihevonen. Hobbyhorse Revolution.
Mielikuvitus on tärkeä osa keppariharrastusta. Kuva: Nella Nuora / Yle
Hän kertoo, että kepparilla ratsastaminen vaatii lihaksia, hyvää vartalonhallintaa ja tietysti myös mielikuvitusta. Ylävartalon pitää pysyä paikoillaan, mutta ratsastajan jalat matkivat hevosen jalkoja.

Keppihevosilla myös kilpaillaan esteratsastuksessa ja kouluratsastuksessa.

10 vuotta sitten Suomessa oli noin 100 keppariharrastajaa. Nyt heitä on 10 000.

Harrastus leviää myös ulkomaille. Alisa Aarniomäki ompelee keppihevosia ja hän on myynyt niitä esimerkiksi Ruotsiin, Viroon, Hollantiin ja Saksaan.

Ohjaaja Selma Vilhunen on tehnyt dokumenttielokuvan keppihevosharrastajista. Myös yhdysvaltalainen sanomalehti The Wall Street Journal ja brittiläinen The Times ovat kirjoittaneet jutut suomalaisnuorista ja heidän keppihevosistaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä