Perjantai 31.7.2020 (radio)


TV:

n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suositus etätöistä loppuu

K-Ryhmä, YIT, Rovio ja Nordea
Kysyimme kymmeneltä suurelta työnantajalta, milloin toimistoille palataan. Kuva: Yle

Hallitus on suositellut monta kuukautta, että ihmiset tekevät paljon etätöitä. Tarkoitus on ollut, että koronavirus ei leviä. Suositus etätyöstä loppuu tänä viikonloppuna.

Yle kysyi isoilta työantajilta etätöistä.

Esimerkiksi Helsingin kaupunki kutsuu työntekijät heti ensi viikolla takaisin toimistoon. Nordea ja Kesko kertovat, että työntekijöitä on tullut takaisin toimistoihin jo kesän alussa. F-Securen ja Rovion työntekijät jatkavat etätöitä vielä muutaman viikon.

Ilmarinen ja YIT eivät ole vielä päättäneet, jatketaanko etätöitä.

Työnantajat kertovat, että etätyöstä on saatu paljon hyviä kokemuksia.

Kasvomaskeista on hyötyä

Nainen maski kasvoillaan.
Tutkijoiden analyysi kertoo, että maskeista saatu suoja on suuri. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Suomalainen tutkijaryhmä sanoo, että kasvomaski suojaa koronavirukselta. Kasvomaskin apu on merkittävä, sillä maski alentaa sairastumisriskiä yli 30 prosenttia.

Tutkimuksen tulokset kertovat myös, että kasvomaskista ei ole mitään isoa haittaa. Ihmiset myös tottuvat kasvomaskiin.

Kansainväliset tutkijat tutustuvat suomalaisten tutkimukseen myöhemmin.

Korona ei hyydyttänyt asuntokauppaa

Uusia kerrostaloja rakennetaan Joensuun keskustassa.
Uusia kerrostaloja rakennetaan Joensuun keskustassa. Kuva: Jouki Väinämö / Yle

Asuntoja myytiin kesäkuussa yhtä paljon kuin viime vuoden kesäkuussa. Koronavirus ei siis ole vähentänyt asuntokauppojen määrää. Asuntokauppoja tehtiin kesäkuussa 30 prosenttia enemmän kuin toukokuussa.

Asuntojen hinnat nousivat vuodessa pääkaupunkiseudulla alle prosentin. Muualla maassa hinnat laskivat 4 prosenttia. Asuntojen hinnat laskivat eniten Itä-Suomessa.

Kimolan kanava avautuu

Kimolan kanava
Kimolan kanava mahdollistaa veneilyn Pyhäjärven ja Päijänteen välillä. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Suomessa avataan maanantaina uusi reitti veneille.

Reitin nimi on Kimolan kanava. Kimolan kanavaa pitkin pääsee veneellä Pyhäjärveltä Päijänteelle. Kanavan pituus on 5,5 kilometriä.

Kimolan kanavassa kuljetettiin ennen puita. Nyt kanavaa muutettiin niin, että siinä voi ajaa veneellä. Rakentaminen aloitettiin kesällä 2018.

Kimolan kanavassa on 70 metriä pitkä tunneli, joka kulkee kallion läpi. Tällainen venetunneli on harvinainen koko maailmassa.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä