Perjantai 31.8.2018 (radio)

Aurinkosähkö yleistyy hyvää vauhtia

Aurinkopaneeleja omakotiatlossa.
Suomalaiset hankkivat yhä enemmän aurinkopaneeleita. Niillä voi pienentää sähkölaskua. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Aurinkovoiman määrä kaksinkertaistuu tänä vuonna Suomessa. Paneeleita tulee yhä enemmän omakotitalojen, mökkien ja yritysten katoille.

Omakotitalossa aurinkosähkö voi korvata ehkä noin 20 prosenttia vuoden sähkönkulutuksesta. Omakotitalossa oma aurinkosähkö vähentää myös siirtomaksuja ja veroja.

Kerrostaloissa ja rivitaloissa aurinkosähköä voi käyttää vain taloyhtiön yhteiseen sähkönkulutukseen. Tarvitaan lakimuutos ja mittarien vaihtaminen, ennen kuin sähköä voidaan jakaa asuntoihin.

Kerros- ja rivitaloissa asuu noin 2,6 miljoonaa suomalaista.

Kierrätyslannoite vähentää Itämeren kuormaa

Viljapeltoa Forssan Jokioisissa
Pelkkä kierrätyslannoite ei pelasta Itämerta, mutta se auttaa vähentämään kuormitusta. Kuva: Elise Tykkyläinen / Yle

Kierrätyslannoitteet voivat auttaa Itämeren suojelemisessa. Tavalliset lannoitteet ovat haitaksi Itämerelle. Meri on rehevöitynyt, eli siihen on valunut paljon esimerkiksi typpeä ja fosforia.

Kierrätyslannoitteissa ravinteet otetaan esimerkiksi teollisuudesta ja maataloudesta. Silloin uusiutumatonta luonnonvaraa ei tarvitse erikseen louhia. Samalla säästyy energiaa.

Luonnonvarakeskus on testannut kierrätyslannoitetta, joka tulee esimerkiksi sellutehtaasta. Siinä käytetään paperiteollisuuden orgaanista eli eloperäistä sivutuotetta.

Kierrätyslannoitteet vähentävät maatalouden kuormitusta mereen. Itämeren pelastamiseen tarvitaan kuitenkin paljon muita toimia.

EU ehkä luopuu kellojen siirtelystä

Herätyskello sängyn vieressä.
Viisarien siirtely keväällä ja syksyllä jää ehkä historiaan. Suurin osa suomalaisista kannattaa sitä, että Suomessa siirrytään jatkuvaan kesäaikaan. Kuva: AOP

Euroopan komissio ehdottaa, että erillisestä kesäajasta ja talviajasta luovutaan.

EU:n kyselyssä 84 prosenttia ihmisistä vastusti kellojen siirtämistä keväällä ja syksyllä. 4,6 miljoonaa ihmistä vastasi komission verkkokyselyyn. Suomi on halunnut, että siirtelystä luovutaan.

Asia vaatii EU-tason päätöksen. Kukin jäsenmaa voi kuitenkin itse päättää, minkä aikavyöhykkeen se valitsee. Suomen hallituksella ei ole vielä kantaa aikavyöhykkeestä. Vielä ei tiedetä, miten nopeasti varsinainen esitys muutoksesta annetaan.

Sää jatkuu lämpimänä

keltaisia lehtiä
Kesäinen sää jatkuu, ja syksystä voi tulla lämmin. Kuva: AOP

Ensi viikko alkaa lämpimässä säässä. Sää on tavanomaista lämpimämpi. Lämpötila on lähes koko maassa yli 20 astetta. Maan keskiosassa ja pohjoisosassa on noin 5 astetta lämpimämpää kuin tavallisesti tähän aikaan.

Ylen meteorologi Toni Hellinen kertoo, että lämmin sää voi jatkua syyskuun ensimmäisen viikon ja ehkä myös toisen viikon. Lauantaina maan eteläosassa ja keskiosassa sekä Kainuussa tulee sadekuuroja. Sunnuntai on koko maassa aurinkoisempi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä