Perjantai 3.2.2023 (radio)
Teollisuuden palkkasopu

Teollisuuden palkkariitaan on löydetty ratkaisu. Työntekijöiden ja työnantajien neuvottelijat saivat aikaan neuvottelutuloksen perjantaina.
Neuvottelutuloksesta kerrotaan tarkemmin, jos työntekijöiden ja työnantajien järjestöt hyväksyvät sen virallisesti. Järjestöt käsittelevät asiaa viikonloppuna.
Jos neuvottelutulos hyväksytään, teollisuuteen ei tule uusia lakkoja. Palkkariidan takia teollisuudessa on ollut tällä viikolla lakko, kun yli 10 000 työntekijää lopetti työt keskiviikkona ja palaa töihin vasta lauantaina.
Tietovuotaja kiinni Ranskassa

Ranskassa on otettu kiinni suomalainen mies, joka on ehkä tehnyt tietomurron Suomessa. Suomen poliisi on määrännyt, että mies pitää ottaa kiinni.
Poliisi epäilee, että mies murtautui psykoterapiakeskus Vastaamon tietojärjestelmään muutama vuosi sitten. Mies varasti ihmisten potilastietoja ja yritti ehkä kiristää rahaa tietojen avulla. Rikostapaus on iso, koska tietomurrossa varastettiin yli 33 000 ihmisen potilastietoja.
Suomen poliisi toivoo, että Ranska luovuttaa miehen Suomeen mahdollisimman nopeasti. Poliisi haluaa kuulustella miestä pian.
Uudenlainen hoitohuone

Helsingin Siltasairaalassa on uudenlainen hoitohuone. Hoitohuone otetaan käyttöön lähiviikkoina.
Hoitohuoneen idea on se, että potilasta ei tarvitse siirtää paikasta toiseen.
Kaikki toimenpiteet voidaan tehdä samassa paikassa, tutkimuksista jopa leikkaukseen asti. Se on tärkeää potilaille, joilla on paljon verenvuotoa esimerkiksi liikenneonnettomuuden takia.
Hoitohuone tunnetaan nimellä Raptor-huone. Samanlaisia Raptor-huoneita on maailmalla vasta vähän.
Tampereen Ransunraitti

Tampereella on uusi katu. Kadun nimi on Ransunraitti.
Kadun nimi tulee Ransu Karvakuonosta. Se on nukkehahmo lastenohjelma Pikku Kakkosessa. Ransu Karvakuono on esiintynyt Pikku Kakkosessa jo 45 vuotta.
Nyt Pikku Kakkosta tehdään osoitteessa Ransunraitti 1. Osoitteessa on Mediapolis, jossa tehdään myös Ylen ohjelmia.
Sää

Aurinko paistaa lauantaina melkein koko maassa. Paikoin on kuitenkin myös pilvistä.
Pakkasta on maan etelä- ja keskiosassa 5-12 astetta, pohjoisessa 12-25 astetta. Pohjoistuuli on heikkoa tai kohtalaista.
Sunnuntaina Suomeen saapuu lumisateita. Lumikuuroja tulee sunnuntaina päivällä Keski- ja Pohjois-Suomessa. Lunta ei kuitenkaan sada paljon.