Perjantai 3.4.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Paljonko pikavippien korko saa olla jatkossa?

Oikea vastaus:

Se saa olla 10 %

2.Miksi pikavippien korkokattoa alennetaan?

Oikea vastaus:

Pikavippejä otetaan enemmän, kun ihmisten taloustilanne huononee.

3.Kauanko tukihakemuksien käsittely Kelassa tai työttömyyskassassa voi kestää?

Oikea vastaus:

Se voi kestää monta kuukautta.

4.Miksi hakemusten käsittely kestää niin kauan?

Oikea vastaus:

Koska hakemuksia tulee koronatilanteen takia tosi paljon.

5.Onko hyvä mennä Kelan toimistoon tekemään hakemus?

Oikea vastaus:

Ei ole hyvä mennä. Parempi on tehdä hakemus verkossa.

6.Miten ihmisten ostokset ovat muuttuneet nyt Alkossa?

Oikea vastaus:

Moni asiakas ostaa enemmän juomia kuin yleensä.

7.Onko ruuan myynti kaupoissa lisääntynyt?

Oikea vastaus:

Se lisääntyi kun koronatilanne alkoi. Nyt se on vähentynyt.

8.Miksi paketteja kulkee nyt paljon postissa?

Oikea vastaus:

Ihmiset ostavat vaatteita ja tavaroita netistä, koska kauppoihin ei ole hyvä mennä.

9.Mihin posti laittaa paketin, jonka posti tuo kotiin?

Oikea vastaus:

Posti laittaa sen lattialle tai maahan.

10.Miksi bensiinin hinta on halventunut?

Oikea vastaus:

Koska ihmisten liikkuminen on vähentynyt tosi paljon.

11.Miten se vaikuttaa öljynkulutukseen?

Oikea vastaus:

Öljynkulutus on vähentynyt.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä