Perjantai 3.4.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Paljonko pikavippien korko saa olla jatkossa?

Oikea vastaus:

Se saa olla 10 %

2.Miksi pikavippien korkokattoa alennetaan?

Oikea vastaus:

Pikavippejä otetaan enemmän, kun ihmisten taloustilanne huononee.

3.Kauanko tukihakemuksien käsittely Kelassa tai työttömyyskassassa voi kestää?

Oikea vastaus:

Se voi kestää monta kuukautta.

4.Miksi hakemusten käsittely kestää niin kauan?

Oikea vastaus:

Koska hakemuksia tulee koronatilanteen takia tosi paljon.

5.Onko hyvä mennä Kelan toimistoon tekemään hakemus?

Oikea vastaus:

Ei ole hyvä mennä. Parempi on tehdä hakemus verkossa.

6.Miten ihmisten ostokset ovat muuttuneet nyt Alkossa?

Oikea vastaus:

Moni asiakas ostaa enemmän juomia kuin yleensä.

7.Onko ruuan myynti kaupoissa lisääntynyt?

Oikea vastaus:

Se lisääntyi kun koronatilanne alkoi. Nyt se on vähentynyt.

8.Miksi paketteja kulkee nyt paljon postissa?

Oikea vastaus:

Ihmiset ostavat vaatteita ja tavaroita netistä, koska kauppoihin ei ole hyvä mennä.

9.Mihin posti laittaa paketin, jonka posti tuo kotiin?

Oikea vastaus:

Posti laittaa sen lattialle tai maahan.

10.Miksi bensiinin hinta on halventunut?

Oikea vastaus:

Koska ihmisten liikkuminen on vähentynyt tosi paljon.

11.Miten se vaikuttaa öljynkulutukseen?

Oikea vastaus:

Öljynkulutus on vähentynyt.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä