Perjantai 3.8.2018 (radio)

Ruotsissa tutkitaan poliisin toimia

Ruotsalainen poliisiauto.
Poliisi ampui miehen kadulla Tukholmassa Ruotsissa. Kuva: Patrik Österberg / AOP

Ruotsissa oli eilen torstaina ikävä ampumistapaus.

Poliisi ampui Tukholmassa kadulla miehen, jolla oli mukanaan ase. Vasta ampumisen jälkeen poliisi huomasi, että ase oli leikkipistooli. Selvisi myös, että mies oli kehitysvammainen ja autistinen. Poliisi sanoi, että mies oli käyttäytynyt uhkaavasti.

Mies oli karannut kotoa vanhempien luota.

Nyt poliisi selvittää, näkikö poliisi, että miehellä oli leikkiase.

Opettaja ohjaa puhelimen käyttöä koulussa

Koululainen selaa oppikirjaa
Suomessa puhelinta saa käyttää koulussa oppitunnilla, kun opettaja antaa luvan. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Suomessa koulut alkavat pian.

Moni ekaluokkalainen saa ensimmäisen oman puhelimen, kun koulu alkaa. Suomen kouluissa puhelin saa olla esillä silloin, kun opettaja antaa luvan.

Ranskassa on uusi laki laki. Siellä koululaiset eivät saa käyttää puhelinta ollenkaan koulussa. Suomessa ei haluta samanlaista kieltoa. Opettajat yrittävät mieluummin opettaa puhelimen järkevää käyttöä.

Kotoutuneiden turvapaikanhakijoiden tilanne

Morteza ja Saara
Morteza (vasemmalla) tekee töitä yrittäjä Saara Lehtosen yrityksessä. Kuva: Elise Tykkyläinen / Yle

Suomessa jotkut turvapaikanhakijat ovat saaneet työpaikan, vaikka heillä ei ole oleskelulupaa.

He tekevät töitä ja oppivat suomea.Silti he saattavat joutua lähtemään pois Suomesta.

Maahanmuuttotutkija Erna Bodström sanoo, että tämä on ristiriitaista.Toisaalta Suomi palauttaa turvapaikanhakijoita, jotka tekevät töitä ja osaavat jo jonkin verran suomea.Toisaalta taas Suomessa on joissakin ammateissa pula työntekijöistä.

Applen arvo on tosi korkea

iPhone X
Apple on iso teknologiayhtiö. Kuva: Andy Rain / EPA

Amerikkalaisen teknologiayhtiö Applen markkina-arvo on tosi korkea. Yhtiön osakkeiden arvo pörssissä oli eilen biljoona dollaria.

Biljoona on miljoona miljoonaa. Biljoona on luku, jossa on 12 nollaa.

Apple on ensimmäinen yhtiö, jonka arvo on näin korkea.

Ukkoskuuroja tulee

Mies jäähdyttelee lissabonissa.
Portugalissa on nyt todella kuuma. Mies vilvoittelee suihkulähteessä. Kuva: Miguel A. Lopes / EPA

Suomessa sää muuttuu viileämmäksi. Viikonloppuna sää on vaihtelevaa.

Koko maassa voi tulla ukkoskuuroja.Huomenna lauantaina Etelä-Suomessa lämpötila voi nousta yli 25 asteen.

Ylihuomenna sunnuntaina on ukkosta ja sadekuuroja..

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä