Perjantai 4.11.2016

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä on Finlandia-palkinto?

Oikea vastaus:

Se on Suomen tärkein kirjallisuuspalkinto.

2.Kuka valitsee palkinnon voittajan tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Toimittaja Baba Lybeck.

3.Kuinka paljon rahaa Finlandia-palkinnon voittaja saa?

Oikea vastaus:

30 000 euroa.

4.Mikä on Fimea?

Oikea vastaus:

Lääkealan virasto.

5.Mitä Fimea haluaa?

Oikea vastaus:

Oikeuden sulkea apteekki, jos tilanne niin vaatii.

6.Mitä Renkomäen apteekki teki?

Oikea vastaus:

Se ehkä myi vääriä lääkkeitä.

7.Missä poliisi on purkanut siirtolaisten leirin?

Oikea vastaus:

Pariisissa.

8.Miksi leiri purettiin?

Oikea vastaus:

Ranskan hallitus on päättänyt siirtää pakolaiset pois kaduilta ja viedä heidät vastaanottokeskuksiin.

9.Mikä bändi aiotaan tuoda takaisin menneisyydestä virtuaalitodellisuuden avulla?

Oikea vastaus:

Abba.

10.Millä kappaleella se voitti Euroviisut vuonna 1974?

Oikea vastaus:

Waterloo.

11.Mitä juhlaa lauantaina vietetään?

Oikea vastaus:

Pyhäinpäivää.

12.Miten suomalaiset viettävät tätä juhlaa?

Oikea vastaus:

He esimerkiksi vievät kynttiöitä haudoille.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä