Perjantai 4.11.2016 (radio)

Finlandia-palkinto

Kirjallisuuden Finlandia -palkintoehdokkaat.
Kirjallisuuden Finlandia -palkintoehdokkaat. Kuvassa vasemmalta Jukka Viikilä, Emma Puikkonen, Riku Korhonen, Peter Sandström, Tommi Kinnunen ja Sirpa Kähkönen. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Perjantaina on kerrottu, mitkä kirjat kilpailevat tänä vuonna Finlandia-palkinnosta. Finlandia-palkinto on Suomen tärkein kirjallisuuspalkinto.

Finlandia-palkinnosta kilpailee 6 kirjaa ja niiden kirjoittajaa. Kirjojen teemoja ovat esimerkiksi parisuhde ja historia. Ehdokkaiden joukkoon pääsi esimerkiksi Sirpa Kähkönen, joka kilpailee Finlandia-palkinnosta jo 4. kerran.

Finlandia-palkinnon voittajan valitsee yksi henkilö. Tänä vuonna toimittaja Baba Lybeck valitsee voittajan. Hän kertoo marraskuun 24. päivä, kuka voittaa Finlandia-palkinnon.

Finlandia-palkinnon arvo on 30 000 euroa.

Fimea

Renkomäen apteekki
Lahden Renkomäen apteekki. Kuva: Mika Moksu / Yle

Lääkealan virasto Fimea haluaa, että sillä on oikeus sulkea apteekki. Nykyään Fimea voi vain perua apteekin luvan, mutta poliisi päättää apteekin sulkemisesta.

Asiasta puhutaan nyt, koska Renkomäen apteekki Lahdessa on ehkä myynyt vääriä lääkkeitä. Se on myynyt vahvempia ja miedompia lääkkeitä, kuin lääkäri on reseptissä määrännyt.

Fimean mielestä sillä pitää olla oikeus sulkea apteekki tällaisissa tapauksissa.

Telttaleiri

Telttoja vieri vieressä roskaisella kadulla.
Telttaleiri Pariisissa. Kuva: Yoan Valat / EPA

Ranskan poliisi on purkanut siirtolaisten telttaleirin Pariisissa. Leiri oli rakennettu ilman lupaa. Leirissä oli melkein 4000 ihmistä. Heidät viedään vastaanottokeskuksiin.

Ranskan hallitus on päättänyt siirtää siirtolaiset pois kaduilta ja viedä heidät vastaanottokeskuksiin. Viime viikolla Ranskan poliisi tyhjensi siirtolaisten leirin Calais'n kaupungissa.

Abba

Abban jäsenet tiukoissa esiintymisasuissa savuisella lavalla.
Tukholman Abba-museossa Abban jäsenet voi nähdä vahanukkeina. Kuva: Nora Lorek / EPA

Sitten uutinen popmusiikin alalta.

Ruotsalainen popbändi Abba aiotaan tehdä tutuksi tämän päivän nuorille digitekniikan avulla. Virtuaalitodellisuus tuo Abban takaisin menneisyydestä.

Abba teki musiikkia 40 vuotta sitten. Abban jäsenet vertaavat uutta projektia aikakoneeseen.

Abban menestys alkoi vuonna 1974, kun se voitti Euroviisut. Abba esitti silloin kappaleen Waterloo.

Pyhäinpäivä

Hautakynttilä.
Pyhäinpäivänä haudoilla palaa kynttilöitä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Lauantaina vietetään pyhäinpäivää. Pyhäinpäivänä suomalaiset muistavat kuolleita perheenjäseniä ja ystäviä. Esimerkiksi haudoille viedään kynttilöitä.

Pyhäinpäivänä monet kaupat ovat auki, koska kaupat saavat nykyään itse päättää, milloin ne ovat auki. Liikenteessä on muutoksia. Esimerkiksi Helsingin seudun liikenne noudattaa pyhäinpäivänä sunnuntain aikatauluja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä