Perjantai 4.1.2019 (radio)

Kuntaliitoksia ei tehty viime vuonna

Kuntien vaakunoita Kuntatalon käytävällä
Kuntien vaakunoita Kuntatalossa Helsingissä. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Kuntaliitosten suosio on vähentynyt. Kuntaliitoksia tehdään, kun esimerkiksi palvelujen järjestäminen on yhdelle kunnalle liian kallista.

Viime vuonna kuntaliitoksia ei ollut ollenkaan. Liitoksia ei ole tulossa myöskään tänä vuonna.

Kuntatutkijat sanovat, että syynä on epätietoisuus sosiaali- ja terveysuudistuksesta ja maakuntauudistuksesta.

10 vuotta sitten 1 vuoden aikana tehtiin 32 kuntaliitosta. Liitoksissa oli mukana 101 kuntaa. Suomessa on nyt 311 kuntaa.

Hiihtäjiä Norjassa ei ole löydetty elossa

Armeijan helikopteri saapui Tamokdaleniin 4. tammikuuta.
Helikopteri Tromssassa Pohjois-Norjassa. Kuva: Terje Bendiksby / AFP

Norjassa Tromssan poliisi sanoo, että vuoristossa kadonneet ovat jääneet lumivyöryn alle. Poliisi uskoo, että heitä ei löydetä elossa.

3 suomalaista miestä ja 1 ruotsalainen nainen ovat olleet kadoksissa keskiviikosta alkaen.

Helikopteri lensi tänään katoamisalueen yllä. Kopteri havaitsi signaaleja kahdesta eri laitteesta, jotka paikantavat lumivyöryjä.

Tämä vahvistaa arvion, että ryhmä on jäänyt lumen alle. Poliisi kertoo, että mahdollisuuksia eloonjäämiseen ei ole. Myös lääketieteellinen arvio on, että hiihtäjät eivät ole elossa.

Sähkön hinta on noussut

Hiilivoimala Hensingin Hanasaaressa.
Hiilivoimalaitos Helsingissä. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Sähkön hinta on noussut lähelle edellistä nousukautta. Sen sijaan kulutus on palannut tasoon, joka oli ennen lamaa.

Suomessa käytettiin viime vuonna sähköä 2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Sähkön käyttö kasvoi eniten teollisuudessa. Sähkön tukkuhihinta nousi viime vuonna keskimäärin 41 prosenttia.

Suomi tuo edelleen suuren osan sähköstä. Uusiutuvien energialähteiden osuus oli 47 prosenttia. Silti hiilidioksidiopäästöt nousivat 15 prosenttia. Kylmä talvi kasvatti lämmityksen tarvetta.

10 vuoden aikana päästöt ovat kuitenkin vähentyneet paljon. Sähkön ja kaukolämmön päästöt ehkä puolittuvat ensi vuosikymmenellä.

Suomalaiset matkustavat paljon

Big Ben.
Big Ben Lontoossa. Kuva: Hannah Mckay / EPA

Suomalaiset matkailevat entistä enemmän. Matkatoimistoista on saatu ennakkotiedot viime vuoden myynnistä.

Suosiota ovat kasvattaneet esimerkiksi Kreikka, Bulgaria ja Egypti. Suomalaiset matkustivat paljon myös Isoon-Britanniaan ja Turkkiin. Heikko valuutta lisää niiden suosiota. Turkin liiran arvo on runsaassa 2 vuodessa pudonnut puoleen.

Ahdistus ilmastonmuutoksesta ei ainakaan vielä näy lentomatkailussa

Myös matkailu kotimaassa oli suosittua. Syynä olivat vahva talous ja hyvä sää.

Lontoo on Bangkokin jälkeen maailman suosituin kaupunkikohde. Lontoossa käy lähes 20 miljoonaa kansainvälistä turistia vuodessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä