Perjantai 4.1.2019 (radio)
Kuntaliitoksia ei tehty viime vuonna
Kuntaliitosten suosio on vähentynyt. Kuntaliitoksia tehdään, kun esimerkiksi palvelujen järjestäminen on yhdelle kunnalle liian kallista.
Viime vuonna kuntaliitoksia ei ollut ollenkaan. Liitoksia ei ole tulossa myöskään tänä vuonna.
Kuntatutkijat sanovat, että syynä on epätietoisuus sosiaali- ja terveysuudistuksesta ja maakuntauudistuksesta.
10 vuotta sitten 1 vuoden aikana tehtiin 32 kuntaliitosta. Liitoksissa oli mukana 101 kuntaa. Suomessa on nyt 311 kuntaa.
Hiihtäjiä Norjassa ei ole löydetty elossa

Norjassa Tromssan poliisi sanoo, että vuoristossa kadonneet ovat jääneet lumivyöryn alle. Poliisi uskoo, että heitä ei löydetä elossa.
3 suomalaista miestä ja 1 ruotsalainen nainen ovat olleet kadoksissa keskiviikosta alkaen.
Helikopteri lensi tänään katoamisalueen yllä. Kopteri havaitsi signaaleja kahdesta eri laitteesta, jotka paikantavat lumivyöryjä.
Tämä vahvistaa arvion, että ryhmä on jäänyt lumen alle. Poliisi kertoo, että mahdollisuuksia eloonjäämiseen ei ole. Myös lääketieteellinen arvio on, että hiihtäjät eivät ole elossa.
Sähkön hinta on noussut
Sähkön hinta on noussut lähelle edellistä nousukautta. Sen sijaan kulutus on palannut tasoon, joka oli ennen lamaa.
Suomessa käytettiin viime vuonna sähköä 2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Sähkön käyttö kasvoi eniten teollisuudessa. Sähkön tukkuhihinta nousi viime vuonna keskimäärin 41 prosenttia.
Suomi tuo edelleen suuren osan sähköstä. Uusiutuvien energialähteiden osuus oli 47 prosenttia. Silti hiilidioksidiopäästöt nousivat 15 prosenttia. Kylmä talvi kasvatti lämmityksen tarvetta.
10 vuoden aikana päästöt ovat kuitenkin vähentyneet paljon. Sähkön ja kaukolämmön päästöt ehkä puolittuvat ensi vuosikymmenellä.
Suomalaiset matkustavat paljon

Suomalaiset matkailevat entistä enemmän. Matkatoimistoista on saatu ennakkotiedot viime vuoden myynnistä.
Suosiota ovat kasvattaneet esimerkiksi Kreikka, Bulgaria ja Egypti. Suomalaiset matkustivat paljon myös Isoon-Britanniaan ja Turkkiin. Heikko valuutta lisää niiden suosiota. Turkin liiran arvo on runsaassa 2 vuodessa pudonnut puoleen.
Ahdistus ilmastonmuutoksesta ei ainakaan vielä näy lentomatkailussa
Myös matkailu kotimaassa oli suosittua. Syynä olivat vahva talous ja hyvä sää.
Lontoo on Bangkokin jälkeen maailman suosituin kaupunkikohde. Lontoossa käy lähes 20 miljoonaa kansainvälistä turistia vuodessa.