Perjantai 4.12.2020 (radio)


Suomalaiset tyytyväisiä koronatoimiin

Pääministeri Sanna Marin (sd.) ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) saapuivat 26.11. hallituksen tiedotustilaisuuteen.
Pääministeri Sanna Marin (oikealla) ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (vasemmalla). Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä hallituksen työhön koronakriisissä. Näin kertoo Ylen uusi kysely, jonka teki Taloustutkimus.

Noin 80 prosenttia kyselyn vastaajista oli sitä mieltä, että hallitus on onnistunut hyvin koronakriisin hoidossa. Vastaajien mielestä myös presidentti ja terveysviranomaiset ovat tehneet hyvää työtä.

Suomalaiset eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä oppositioon. Alle 50 prosenttia kyselyn vastaajista sanoi, että oppositio on tehnyt hyvää työtä koronakriisin hoidossa. Oppositio tarkoittaa puolueita, jotka eivät ole hallituksessa.

Uudet koronaluvut

Seinäjoen keskussairaalan uusi tehohoitoyksikkö
Tehohoitoa annetaan esimerkiksi Seinäjoen keskussairaalassa. Kuva: Tarmo Niemi / Yle

Suomessa on perjantaina raportoitu 7 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 415 ihmistä koronan takia.

Suomessa on raportoitu myös 336 uutta koronatartuntaa. Luku on vähän pienempi kuin edellisinä päivinä.

Lääkärit toivovat, että tiukat koronarajoitukset alkavat vaikuttaa ja koronatartuntojen kasvu hidastuu.

Sairaalat ovat kuitenkin huolissaan siitä, riittävätkö tehohoitopaikat. Viime viikkoina koronatartunnat ovat lisääntyneet yli 60-vuotiailla. Vanhat ihmiset tarvitsevat usein tehohoitoa, jos he sairastuvat koronan takia.

Lapin matkailijoiden koronaohjeet

Joulupukin Pajakylä Rovaniemellä.
Lapin joulu odottaa nyt suomalaisia matkailijoita. Ulkomaalaisia ei tule koronan takia. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Lapissa on annettu koronaohjeita matkailijoille.

Ohjeissa sanotaan, että matkailijoiden pitää muistaa maskit ja turvavälit. Tärkeää on, että ihmiset lähtevät matkalle vain, jos he ovat terveitä.

Ohjeet annettiin, koska noin 35 000 suomalaista matkustaa Etelä-Suomesta Lappiin jouluna.

Romutuspalkkio käyttöön

Autoja romuttamolla.
Vanha auto kannattaa nyt romuttaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Romutuspalkkio on tullut taas käyttöön.

Valtio maksaa romutuspalkkion autoilijalle, joka romuttaa vanhan auton. Romutuspalkkio on 1000-2000 euroa.

Romutuspalkkion idea on, että autoilija vaihtaa vanhan auton uuteen ympäristöystävälliseen autoon.

Uusi auto voi olla esimerkiksi sähköauto. Sähköauto ei saastuta ilmaa niin kuin vanha bensa-auto.

Romutuspalkkion voi käyttää myös sähköpyörään tai joukkoliikennelippuun.

Viikonlopun sää

sääkartta
Kuva: Yle

Pilvisyys on lauantaina runsasta. Lunta sataa maan keskiosassa. Maan eteläosassa tihuttaa vettä.

Etelästä virtaa lämmintä ilmaa. Lämpötila kohoaa lauantaina +1 ja +5 asteen välille. Lapissa on vähän pakkasta.

Pilvinen sää jatkuu sunnuntaina. Lämpötila on plussan puolella. Vain Lapissa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä