Perjantai 4.6.2021 (radio)


Pääministerin aamupalat

Sanna Marin vierailemassa Mikkelissä 31.5.2021. Vierailun aikana Marin tapasi kaupungin ja maakuntaliiton edustajia.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Keskustelu pääministerin aamupaloista jatkuu.

Verohallinto ilmoitti perjantaina, että pääministerin ilmaisista aamupaloista pitää maksaa veroa. Virkamiehet kysyivät asiaa Verohallinnolta.

Iltalehti kertoi aikaisemmin, että pääministeri ja pääministerin perhe saavat ilmaisen aamupalan pääministerin virka-asunnolla Kesärannassa. Ohjeet ovat kuitenkin olleet epäselvät, eikä aamupaloista ole maksettu veroa.

Pääministeri Sanna Marin on jo aikaisemmin sanonut, että hän ei enää halua ilmaisia aamupaloja. Lisäksi hän maksaa takaisin summan, jonka valtio on aamupaloista tähän asti maksanut.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.
Selkotentin juontaja on Margit Alasalmi. Kuva: Yle

Kuntavaalit ovat pian. Vaalipäivä on noin viikon kuluttua eli 13. kesäkuuta.

Yle on pitänyt puolueille vaalitentin selkokielellä. Tentissä olivat mukana kaikki 9 eduskuntapuoluetta.

Selkotentissä puhuttiin asioista, jotka ovat tärkeitä kuntavaaleissa. Tentissä puhuttiin esimerkiksi työstä, asumisesta ja koulusta. Ne ovat asioita, joihin ihmiset voivat vaikuttaa, kun he äänestävät kuntavaaleissa.

Poliitikot olivat monista asioista samaa mieltä. He sanoivat esimerkiksi, että kuntien pitää tehdä yhteistyötä firmojen kanssa, jotta työttömille löydetään työpaikkoja.

Kaikki myös sanoivat, että kouluissa pitää olla tarpeeksi opettajia ja muita aikuisia, jotta kaikki lapset oppivat tärkeät perustaidot.

Selkotentissä poliitikot puhuivat niin helppoa suomen kieltä kuin osasivat. Poliitikkojen puhetta kuunteli raati. Raati kertoi mittarin avulla, oliko puhe helppoa vai vaikeaa.

Selkotentin voi katsoa Yle Areenassa.

Linnanmäen huvipuisto

Linnanmäen vanha vuoristorata.
Linnanmäen vuoristorata täyttää 70 vuotta. Kuva: Joonas Koivisto / YLE

Linnanmäki on avattu. Linnanmäen huvipuisto Helsingissä avattiin perjantaina.

Koronan takia Linnanmäelle pääsee vähemmän asiakkaita kuin tavallisesti. Linnanmäki toivoo myös, että asiakkaat käyttävät maskia.

Linnanmäen vanha suosikkilaite on vuoristorata. Vuoristorata täyttää tänä kesänä 70 vuotta.

Viikonlopun sää

sääkartta
Kuva: Yle

Viikonloppu on lämmin. Lämpötila on suuressa osassa maata noin 25 astetta.

Lauantaina aurinko paistaa suurimmassa osassa maata. Lapissa voi tulla jokunen sadekuuro.

Sunnuntaina sadekuuroja voi tulla myös etelässä. Laajoilla alueilla on kuitenkin poutaa, eli vettä ei sada.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä