Perjantai 4.8.2017 (radio)

 

Myrkkymunat

Kananmunia tuhotaan Ontsweddessa, Alankomaissa 3. elokuuta.
Hollannissa kananmunia on tuhottu, koska niissä on ollut myrkkyä. Kuva: Patrick Huisman / EPA

Viranomaiset sanovat, että suomalaisten ei tarvitse olla huolissaan Hollannin myrkkymunista. Hollannista ei ole tuotu kananmunia Suomeen.

Ihmiset ovat olleet huolissaan, koska hollantilaisista kananmunista on löydetty vaarallista hyönteismyrkkyä.

Miljoonia hollantilaisia munia on viety pois kaupoista Hollannissa ja Hollannin naapurimaissa Belgiassa ja Saksassa. Hollantilaisia munia ei kuitenkaan ole Suomen kaupoissa.

Huhtasaari

Laura Huhtasaari
Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Laura Huhtasaaresta tulee perussuomalaisten presidenttiehdokas. Puolue kertoi asiasta perjantaina.

Huhtasaari on perussuomalaisten varapuheenjohtaja. Hän vastustaa maahanmuuttoa ja islamia.

Presidentinvaalit ovat ensi vuoden alussa. Myös nykyinen presidentti Sauli Niinistö haluaa jatkaa presidentin työssä. Monien mielestä on melko varmaa, että suomalaiset valitsevat Niinistön uudelleen presidentiksi.

Karhu

Karhu kuvattuna Kuhmon Viiksimossa.
Karhut eivät tavallisesti hyökkää ihmisten kimppuun. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Lapissa sattui torstaina harvinainen tapaus. Karhu hyökkäsi miehen kimppuun.

Mies oli suolla katsomassa, ovatko hillat kypsiä. Silloin karhu tuli takaapäin ja löi miestä käteen.

Miehen käteen jäi jälkiä karhun kynsistä. Mies kävi lääkärissä, joka tarkisti miehen käden.

On tosi harvinaista, että karhu hyökkää ihmisen kimppuun.

Kumina

Kumina
Kumina on maustekasvi. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Suomessa viljellään paljon kuminaa. Kumina on maustekasvi.

Maanviljelijä Ilari Sundberg kertoo, että suomalaisen kuminan laatu on hyvä. Kuminan aromi on voimakas, kun kumina on kasvanut valoisassa ja viileässä Suomen kesäyössä.

Hyvän aromin takia suomalaista kuminaa viedään paljon esimerkiksi Keski-Eurooppaan ja Aasiaan. Kuminan hinta on pysynyt melko korkealla.

Noin 25 prosenttia koko maailman kuminasta tulee Suomesta.

MM-kilpailut

Naisten viestijuoksu Moskovan maailmamestaruuskisoissa 2013
Lontoossa on urheilijoita yli 200 maasta. Kuva: Bernd Thissen / EPA

Yleisurheilun MM-kilpailut alkavat Lontoossa. Urheilijat kilpailevat eri lajeissa siitä, kuka on maailmanmestari. Urheilijoita on yli 200 maasta.

Kilpailut avataan perjantai-iltana, ja ne jatkuvat koko ensi viikon. Viimeinen kilpailupäivä on sunnuntai, elokuun 13. päivä.

Suomella on MM-kilpailuissa 12 urheilijaa. Suomalaiset toivovat, että ainakin keihäänheittäjä Tero Pitkämäki menestyy hyvin. Keihäänheiton loppukilpailu on viikon päästä lauantaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Oppilaat laulavat koulussa Kielissä, Saksassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä