Perjantai 5.10.2018 (radio)


Nobelin rauhanpalkinto jaettu

Denis Mukwege ja Nadia Murad
Kongolainen lääkäri Denis Mukwege ja irakilainen aktivisti Nadia Murad saavat Nobelin tämän vuoden rauhanpalkinnon. Kuva: AFP ja EPA

Nobelin rauhanpalkinnon saavat tänä vuonna kongolainen lääkäri Denis Mukwege ja ihmisoikeusaktivisti Nadia Murad.

Molemmat ovat työskennelleet etenkin seksuaalista väkivaltaa kärsineiden sodan uhrien auttamiseksi. Nadia Murad on itse raiskauksen uhri.

Hän pakeni Isisin joukkojen seksiorjuutta. Murad on on kertonut julkisesti kokemuksista järjestön vankina.

Denis Mukwege on kongolainen gynekologi, joka on auttanut väkivaltaisuuksia kokeneita uhreja. Nobel-komitean mukaan Mukwege ja Murad ovat rohkeasti vastustaneet ja paljastaneet sotarikoksia.

Palkinto on tosi arvostettu ja se jaetaan joka vuosi Norjassa.

Abortin vastustajia vähän

Aborttimielipiteet
Kuva: Yle / Uutisgrafiikka

Ylen kyselyn mukaan abortin vastustajia on Suomessa tosi vähän.Kyselyn mukaan suuri osa suomalaisista suhtautuu aborttiin liberaalisti.

Ylen kyselyyn vastasi noin 1100 suomalaista.

71 prosenttia kyselyyn vastanneista ihmisistä hyväksyy abortin. 24 prosenttia salli abortin tietyin ehdoin. Ehto voi olla se, että nainen on raiskattu tai äidin terveys on vaarassa.

Kolme prosenttia ei hyväksy aborttia lainkaan.

Mies tunnusti kirkon polttamisen

Kiihtelysvaaran kirkon savuavat rauniot.
Kirkko paloi kokonaan. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Nuori mies on myöntänyt, että hän sytytti Kiihtelysvaaran kirkon palamaan noin kaksi viikkoa sitten.

Kiihtelysvaara sijaitsee Joensuussa, Itä-Suomessa. Tuli poltti kirkon kokonaan.

Mies käytti kirkon polttamisessa palavia nesteitä. Mies on kertonut poliisille tapahtumista yksityiskohtaisesti. Poliisi pidätti muitakin ihmisiä, mutta heidät on vapautettu eikä poliisi enää epäile heitä tulipalosta.

Kiihtelysvaaran kirkko oli puukirkko. Se oli noin 270 vuotta vanha.

Talvi on tullut pohjoiseen

Laskettelijoita Rukan hiihtokeskuksessa Kuusamossa perjantaina
Laskettelijoita Rukan hiihtokeskuksessa Kuusamossa. Kuva: Harri Lindfors / Lehtikuva

Talvi on tullut Pohjois-Suomeen. Kuusamossa pääsee jo laskettelemaan. Rinteessä on keinolunta mutta ihan oikeaa lunta satoi rinteiden avajaispäivänä.

Ilmatieteen laitoksen mukaan lunta voi tulla Lapissa jopa 5-10 senttiä.

Lumi ei sula pois päivässä vaan todennäköisesti sitä jää ainakin vielä ensi yöksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä