Perjantai 5.11.2021 (radio)

Koronarokotukset

Nuorta tyttöä rokotetaan.
Nuorta tyttöä rokotetaan. Kuva: AOP

Suomessa 79,5 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut 2 koronarokotusta.

Viranomainen kertoo, että nuorista entistä suurempi osa on saanut rokotuksen. Nuorilla on myös vähemmän koronatartuntoja kuin aikaisemmin.

3 rokotusta on saanut Suomessa nyt 2 prosenttia yli 12-vuotiaista.

Sairaalassa on nyt yhteensä 241 koronapotilasta. Heistä 29 on teho-osastolla.

Viranomainen harkitsee, pitääkö Suomessa rokottaa myös alle 12-vuotiaita lapsia.

Aarnio ja Vilhunen Hovioikeudessa

Jari Aarnio kuiskii avustajallee oikeussalissa.
Jari Aarnio (kesk.) kuiski avustajalleen Mikko Ruuttuselle hovioikeuden viimeisenä istuntopäivänä perjantaina. Oikealla Aarnion toinen avustaja Riitta Leppiniemi. Kuva: Tuomas Rimpiläinen

Helsingin hovioikeus antaa ratkaisun Jari Aarnion ja Keijo Vilhusen murhasyytteistä 4. helmikuuta. Vuosaaren palkkamurhan käsittely loppui tänään perjantaina hovioikeudessa.

Käräjäoikeus tuomitsi viime vuonna Aarnion elinkautiseen vankeuteen. Vilhusen syyte hylättiin.

Jari Aarnio on Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö.

Ruotsalais-turkkilainen rikollinen Volkan Ünsal murhattiin vuonna 2003 Helsingin Vuosaaressa. Murhasta on jo aikaisemmin tuomittu elinkautiseen vankeuteen 4 miestä.

Työvoimapula

Asiakkaita kauppakeskus Iso Omenassa Espoossa 14. joulukuuta 2020.
Asiakkaita kauppakeskus Iso Omenassa Espoossa 14. joulukuuta 2020. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Yritykset eivät löydä tarpeeksi työntekijöitä. Suomen Yrittäjien kysely kertoo, että 40 prosenttia yrityksistä kärsii työvoimapulasta.

Työvoimapulaa on selvästi eniten rakentamisessa ja teollisuudessa.

Poissaolot koulusta

Valkealan koulun käytävä.
Valkealan koulun käytävä. Kuva: Juulia Tillaeus / Yle

Oppilaat ovat poissa koulusta enemmän kuin aikaisemmin.

Suomen yläkouluissa on yli 4 000 oppilasta, jotka ovat liikaa poissa koulusta. Tämä haittaa opiskelua. Poissaolon syynä on usein se, että oppilaalla on mielenterveyden ongelmia.

Poissaoloja yritetään nyt vähentää uuden kokeilun avulla. Kokeilussa kouluihin on palkattu työntekijöitä, jotka ovat oppilaiden tukena.

Karhut

Viisi karhua marssii peräkkäin kohti kameraa ruskaisessa maastossa.
Viisi karhua marssii peräkkäin kohti kameraa ruskaisessa maastossa. Kuva: Kainuun rajavartiosto

Suomessa ammuttiin tänä syksynä 388 karhua. Karhujen metsästys loppui lokakuun lopussa. Karhuja ammuttiin 46 enemmän kuin viime vuonna.

Karhuja ammuttiin eniten Itä-Suomessa, koska siellä on eniten karhuja. Pohjois-Karjalassa ammuttiin 198 karhua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä