yle.fi-etusivu

Perjantai 5.1.2018 (radio)

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö perinteisen uudenvuoden puheensa nauhoituksessa.
Presidentti Niinistö on suosikki myös uudeksi presidentiksi. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Presidentti Sauli Niinistö on edelleen suosituin ehdokas uudeksi presidentiksi. Niinistön kannatus on hieman laskenut, mutta edelleen hän on selvä suosikki. Ylen kyselyssä Niinistöä kannattaa nyt 72 prosenttia suomalaisista. Seuraavaksi suosituin on vihreiden ehdokas Pekka Haavisto, joka saa 11 prosentin kannatuksen. Muut presidenttiehdokkaat saavat vain vähän kannatusta. Presidentinvaalit pidetään 3 viikon kuluttua. Jos Niinistön suosio pysyy näin suurena, presidentinvaaleissa ei tarvita toista kierrosta. Toinen kierros järjestetään helmikuussa, jos kukaan ehdokkaista ei saa 1. kierroksella yli 50 prosenttia äänistä.

Donald Trump Palm Beachin lentokentällä 22. joulukuuta.
Presidentti Trump uhkaa oikeudella kirjankustantajaa. Kuva: Nicholas Kamm / AFP
USA:n presidentti Donald Trump on suuttunut uudesta kirjasta, jossa kerrotaan presidentistä ja hänen hallinnostaan. Kirjassa Trumpin entinen avustaja Steve Bannon esimerkiksi haukkuu presidenttiä ja tämän perhettä. Hän syyttää Trumpin poikaa maanpetoksesta, koska tämä piti yhteyksiä venäläisiin ennen presidentinvaaleja. Presidentti Trump on sanonut entistä avustajaansa hulluksi ja uhkaa viedä kirjakustantamon oikeuteen. Trumpin mielestä kirja on täynnä valheita. Kirja tuli USA:ssa myyntiin perjantaina.

Sähköjohtoja.
Kainuussa on laajoja sähkökatkoja. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Itä-Suomessa Kainuussa on vielä paljon koteja ilman sähköä. Sähkökatkot ovat jatkuneet jo yli viisi päivää. Tilanne pahenee, koska lunta sataa lisää. Lumi painaa puita sähkölinjojen päälle. Sähköfirma Loiste on yrittänyt korjata vikoja, mutta lumi tekee korjaamisesta vaikeaa. Pelastuslaitos johtaa nyt tilannetta ja on pyytänyt apua armeijalta. Armeija auttaa korjaajien kuljettamisessa vaikeassa maastossa. Vanhoja ihmisiä on viety turvaan kodeistaan ja naapurit ovat auttaneet toisiaan. Asiakkaat saavat sähköfirmalta korvauksen sähkökatkoksista.

Jääkarhut ulkona.
Jääkarhuja Ranuan eläinpuistossa. Kuva: Ranua Zoo
Jääkarhut kiinnostivat matkailijoita viime vuonna. Pohjois-Suomessa Ranuan eläinpuistossa jääkarhuja kävi katsomassa viime vuonna melkein 160 000 ihmistä. Se on uusi eläinpuiston kävijäennätys. Eläintarhan johtaja sanoo, että jääkarhut kiinnostavat ihmisiä, koska ne ovat uhanalaisia ja harvinaisia eläimiä. Ranualla käy varsinkin ulkomaisia turisteja paljon talvella. Aasialaiset ovat kiinnostuneita talvimatkailusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Presidentinvaalit 2018

Presidenttiehdokkaat Merja Kyllönen, Laura Huhtasaari, Sauli Niinistö, Pekka Haavisto ja Nils Torvalds saapumassa Ehdokkaat esiin -presidentinvaalitenttiin Madetojan saliin Oulussa.

Kahdeksan ehdokasta pyrkii Suomen presidentiksi. Katso, minkälaisia ehdokkaat ovat.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä