Perjantai 5.3.2021 (radio)


Lisää koronatoimia

Pääministeri Sanna Marin hallituksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä 5. maaliskuuta 2021.
Pääministeri Sanna Marin kertoi uusista koronatoimista perjantaina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Hallitus suunnittelee lisää koronatoimia. Hallitus ehdottaa eduskunnalle, että osia valmiuslaista otetaan käyttöön.

Tarkoitus on, että esimerkiksi terveydenhuollossa voidaan siirtää hoitoja, joilla ei ole kiire. Niin saadaan lisää työntekijöitä hoitamaan koronapotilaita, jos koronatilanteesta tulee vaikea.

Suunnitelma on, että muutokset tulevat voimaan ensi torstaina ja jatkuvat huhtikuun loppuun asti.

Perjantain koronaluvut

Koronatestin otto Lahdessa tammikuussa 2021.
Kuva: Petri Niemi/Yle

Suomessa on perjantaina kerrottu 3 uudesta koronakuolemasta. Nyt Suomessa on kuollut yhteensä 767 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on noin 700. Suomesta on löytynyt yhteensä jo yli 60 000 koronatartuntaa.

Ravintoloiden koronarajoitukset

Mikrofoni ja miksauspöytä
Karaoke on toistaiseksi loppunut. Kuva: Joni Takalo / Yle

Ravintoloiden koronarajoitukset ovat kiristyneet perjantaina.

Ravintoloissa ei saa enää tanssia tai laulaa. Esimerkiksi karaoke on kielletty.

Asiakkaan pitää myös istua omalla paikalla. Hän saa kuitenkin hakea ruokaa ja käydä vessassa tai tupakalla.

Ravintoloiden uudet rajoitukset jatkuvat kesäkuun loppuun asti. Ne voidaan kuitenkin lopettaa aikaisemmin, jos koronatilanne paranee.

Hallitus aikoo myös sulkea ravintolat kokonaan 3 viikoksi. Ravintolat aiotaan panna kiinni ensi viikolla.

Virolaisten maahantulo

Länsisatamassa matkustajia tulossa koronatestiin.
Matkustajia Helsingin Länisatamassa. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Melkein 50 virolaista on määrätty tällä viikolla palaamaan Suomen rajalta takaisin Viroon.

Todistus koronarokotuksesta tai koronatestistä ei riitä Suomeen tuloon. Virolaiset saavat tulla Suomeen vain, jos siihen on välttämätön syy, esimerkiksi perhe Suomessa.

Tiukat säännöt jatkuvat vielä 2 viikkoa.

Kevään katupöly

Hiekoitushiekkaa kadulla.
Keväällä autoteiltä nousee ilmaan paljon katupölyä. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Ilmassa on jo katupölyä.

Katupölyä syntyy, kun autojen renkaat jauhavat asfalttia ja hiekkaa. Niin käy keväällä, kun lumi ja jää sulavat pois autoteiltä.

Tämän kevään katupölyaika on jo alkanut Helsingin seudulla.

Katupöly on vaarallista terveydelle. Erityisesti astmaatikot ja sydänsairaat kärsivät katupölystä.

Lauantain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Lauantaina tuulee ja sataa lunta suuressa osassa maata. Maan länsiosassa sää lauhtuu ja osa sateesta on räntää tai vettä.

Lämpötila on lauantaina -1 ja -10 asteen välillä, lännessä 0 ja +4 asteen välillä.

Sunnuntaina lumisateet vähenevät ja koko maassa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä