Perjantai 5.3.2021 (radio)
Lisää koronatoimia

Hallitus suunnittelee lisää koronatoimia. Hallitus ehdottaa eduskunnalle, että osia valmiuslaista otetaan käyttöön.
Tarkoitus on, että esimerkiksi terveydenhuollossa voidaan siirtää hoitoja, joilla ei ole kiire. Niin saadaan lisää työntekijöitä hoitamaan koronapotilaita, jos koronatilanteesta tulee vaikea.
Suunnitelma on, että muutokset tulevat voimaan ensi torstaina ja jatkuvat huhtikuun loppuun asti.
Perjantain koronaluvut
Suomessa on perjantaina kerrottu 3 uudesta koronakuolemasta. Nyt Suomessa on kuollut yhteensä 767 ihmistä koronan takia.
Uusia koronatartuntoja on noin 700. Suomesta on löytynyt yhteensä jo yli 60 000 koronatartuntaa.
Ravintoloiden koronarajoitukset
Ravintoloiden koronarajoitukset ovat kiristyneet perjantaina.
Ravintoloissa ei saa enää tanssia tai laulaa. Esimerkiksi karaoke on kielletty.
Asiakkaan pitää myös istua omalla paikalla. Hän saa kuitenkin hakea ruokaa ja käydä vessassa tai tupakalla.
Ravintoloiden uudet rajoitukset jatkuvat kesäkuun loppuun asti. Ne voidaan kuitenkin lopettaa aikaisemmin, jos koronatilanne paranee.
Hallitus aikoo myös sulkea ravintolat kokonaan 3 viikoksi. Ravintolat aiotaan panna kiinni ensi viikolla.
Virolaisten maahantulo
Melkein 50 virolaista on määrätty tällä viikolla palaamaan Suomen rajalta takaisin Viroon.
Todistus koronarokotuksesta tai koronatestistä ei riitä Suomeen tuloon. Virolaiset saavat tulla Suomeen vain, jos siihen on välttämätön syy, esimerkiksi perhe Suomessa.
Tiukat säännöt jatkuvat vielä 2 viikkoa.
Kevään katupöly
Ilmassa on jo katupölyä.
Katupölyä syntyy, kun autojen renkaat jauhavat asfalttia ja hiekkaa. Niin käy keväällä, kun lumi ja jää sulavat pois autoteiltä.
Tämän kevään katupölyaika on jo alkanut Helsingin seudulla.
Katupöly on vaarallista terveydelle. Erityisesti astmaatikot ja sydänsairaat kärsivät katupölystä.
Lauantain sää

Lauantaina tuulee ja sataa lunta suuressa osassa maata. Maan länsiosassa sää lauhtuu ja osa sateesta on räntää tai vettä.
Lämpötila on lauantaina -1 ja -10 asteen välillä, lännessä 0 ja +4 asteen välillä.
Sunnuntaina lumisateet vähenevät ja koko maassa on pakkasta.