Perjantai 5.4.2019 (radio)


Brexitin aikataulu

Brexitin vastustajia Lontoossa 27. maaliskuuta.
Tämä britti vastustaa brexitiä. Kuva: Leal olivas / AFP

Britannian EU-ero eli brexit ehkä siirtyy. Britannian pääministeri Theresa May pyytää Euroopan unionilta, että brexit siirtyy kesäkuun loppuun.

Britannia aikoo erota Euroopan unionista jo aikaisemmin, jos Britannian parlamentti hyväksyy erosopimuksen. Pääministeri May toivoo, että Britannian ei tarvitse osallistua EU-parlamentin vaaleihin. Vaalit järjestetään kaikissa EU-maissa toukokuussa.

Muiden EU-maiden pitää hyväksyä, että Britannialle annetaan lisää aikaa EU-eron järjestämiseen. Jos Britannia ei saa lisää aikaa, sen pitää erota EU:sta jo ensi viikolla ilman erosopimusta. Britannian ja koko Euroopan talous kärsii, jos niin tapahtuu.

Vaalien naisehdokkaat

vaalijulisteita
Ehdokkaiden joukossa on enemmän miehiä kuin naisia. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Suomen eduskuntavaalit lähestyvät.

Vaaleissa on enemmän naisehdokkaita kuin ennen. Nyt 42 prosenttia ehdokkaista on naisia.

Edellisissä eduskuntavaaleissa 4 vuotta sitten noin 39 prosenttia ehdokkaista oli naisia. Silloin 83 naista pääsi eduskuntaan.

Eduskunnassa eli Suomen parlamentissa on yhteensä 200 edustajaa. Viikon kuluttua selviää, kuinka monta naista eduskunta saa tällä kertaa.

Vaalipäivä on sunnuntai, huhtikuun 14. päivä.

Vaalitietoa selkokielellä

Puolueiden edustajia vaalikeskustelussa.
Selkokielinen vaalikeskustelu tallennettiin Yle Areenaa varten. Kuva: Kaisa-Maaria Hilden / Yle

Vaaleista saa tietoa myös selkokielellä. Selkokielinen vaalikeskustelu julkaistiin Yle Areenassa torstaina. Keskustelusta selviää, mitä mieltä puolueet ovat eri asioista.

Selkokeskuksen nettisivuilla on tietoa äänestämisestä ja puolueista. Sivuilla kerrotaan esimerkiksi, kuka saa äänestää ja miten vaaleissa äänestetään.

Selkouutisten sarja "Nasib ja maahanmuuttajat" kertoo vaaliteemoista, jotka kiinnostavat maahanmuuttajia. Sarja löytyy Yle Areenasta ja selkouutisten nettisivuilta.

Lasse Pöysti kuoli

Lasse Pöysti Suomisen Ollina vuonna 1941. Ollin siskoa Pipsaa esitti Maire Suvanto.
Lasse Pöysti (vasemmalla) vuonna 1941. Kuva: Suomen Elokuva-arkisto

Näyttelijä Lasse Pöysti on kuollut. Pöysti oli 92-vuotias.

Lasse Pöysti aloitti näyttelemisen melkein 80 vuotta sitten. Pöysti oli vasta lapsi, kun hän näytteli Suomisen perhe -elokuvissa.

Pöysti näytteli monissa elokuvissa, televisiossa ja teatterissa. Pöysti esiintyi viimeisen kerran vuonna 2012. Silloin hän näytteli Helsingin kaupunginteatterissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä