Perjantai 5.7.2019 (radio)

EU:n komissio Suomessa

Suomen hallitus ja komission vieraat ryhmäkuvassa Säätytalolla
Suomen hallitus ja komission vieraat ryhmäkuvassa Säätytalolla. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

EU:n komissio on vieraillut tänään perjantaina Helsingissä. Suomi on aloittanut tällä viikolla Euroopan unionin puheenjohtajana. EU-komissio vierailee yleensä heti uudessa puheenjohtajamaassa.

Komissaarit tapasivat aamulla Suomen hallituksen jäseniä Säätytalolla. Sen jälkeen komissaarit siirtyivät presidentinlinnaan, missä ohjelmassa oli lounas presidentti Sauli Niinistön kanssa.

Päivän ohjelma päättyi komissaarien vierailuun eduskunnassa. Siellä he tapasivat EU-asioista päättävän suuren valiokunnan ja puhemiehistön.

Punainen Risti al-Holin leiristä

Naisia lava-auton kyydissä
Punaisen Ristin mukaan al-Holissa ja sitä ympäröivillä leireillä on 100 000 ihmistä. Kuva: Antti Kuronen / Yle

Kansainvälinen Punainen Risti pyytää eri maita hakemaan kansalaisensa pois al-Holin leiriltä Syyriasta. Leirillä pidetään Isisin taistelijoiden perheenjäseniä. Leirillä on myös suomalaisia naisia ja lapsia.

Punainen Risti sanoo, että al-Holin leirin olosuhteet ovat hirveät. Ihmiset pitäisi palauttaa sieltä kotimaihinsa mahdollisimman pian. Järjestö varoittaa, että leirille jäävät joutuvat kohtaamaan suuria vaikeuksia.

YK-raportti Venezuelasta

Ihmiset toivat kuolleen kapteenin muistoksi kukkia merivoimien päämajan edustalle Caracasissa tiistaina. Merivoimien kapteeni Rafael Acosta Arévalo kuoli kesäkuun lopussa. Perheen mukaan häntä kidutettiin epäiltynä osallisuudesta vallankaappausyritykseen.
Ihmiset toivat kuolleen kapteenin muistoksi kukkia merivoimien päämajan edustalle Caracasissa tiistaina. Kuva: Rayner Pena / EPA

Uusi YK-raportti arvostelee kovin sanoin Venezuelaa. Raportti kertoo, että Venezuelassa ihmisoikeudet ovat huonot.

Esimerkkinä mainitaan poliittisiin vastustajiin ja aktivisteihin kohdistunut väkivalta, johon on kuulunut kidutusta ja surmia.

Saimaannorpan suojelu

Saimaannorppa huhtikuussa 2019 Puumalan eteläpuolisella Saimaalla.
Saimaannorppa huhtikuussa 2019 Puumalan eteläpuolisella Saimaalla. Kuva: Ismo Marttinen

Kansalaiset haluavat parantaa saimaannorpan suojelua.

Saimaannorpan suojelusta tehty lakiehdotus eli kansalaisaloite on saanut yli 50 000 allekirjoitusta. Kansalaisaloite pääsee siis eduskunnan käsiteltäväksi.

Kansalaisaloitteessa sanotaan, että verkoilla kalastaminen pitää kieltää koko vuoden ajan, jos alueella elää saimaannorppia. Nykyään verkkokalastus saimaannorpan elinalueilla on kielletty vain keväällä.

Saimaalla on kuollut tällä viikolla jo ainakin 4 norpanpoikasta eli kuuttia. Kuutit olivat sotkeutuneet kalaverkkoihin.

Saimaannorppia on vain Suomessa.

Ruisrock vauhtiin

Ruisrockin yleisöä lavan edustalla.
Ruisrockin yleisöä lavan edustalla vuonna 2018. Kuva: Juuli Aschan / Yle

Turun Ruissalossa on alkanut tänään perjantaina 50. Ruisrock-festivaali.

Juhlavuoden festivaali on ennakkoon loppuunmyyty. Ruissaloon odotetaan viikonloppuna yhteensä 105 000:ta kävijää.

Ruisrock on yksi Suomen vanhimmista festivaaleista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä