Perjantai 5.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Huumeiden käyttöhuoneet

Huumeruisku wc:n lattialla.
Suomessa ei ole huumeiden käyttöhuoneita. Siksi huumeita käytetään salaa esimerkiksi vessoissa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Keskustelu huumeiden käyttöhuoneista jatkuu. Ministeri Aki Lindén kertoi perjantaina, että hän kannattaa huumeiden käyttöhuoneiden kokeilua.

Osa asiantuntijoista arvioi, että huumeiden käyttöhuoneet voivat vähentää huumekuolemia. Käyttöhuoneissa huumeiden käyttöä voidaan valvoa ja huumeiden käyttäjille voidaan antaa tukea.

Ministeri Lindénin mielestä voi olla järkevää kokeilla käyttöhuoneita esimerkiksi Helsingissä. Siksi Lindén haluaa selvittää, mitä lakimuutoksia kokeilu vaatii.

Esimerkiksi huumeiden käyttö on Suomessa laitonta. Lakia pitää muuttaa, jotta käyttäjä voi ottaa käyttöhuoneessa huumetta, ilman että hän tekee rikoksen.

Asiassa on paljon vaikeita kysymyksiä, Lindén sanoo. Siksi huumeiden käyttöhuoneiden kokeilu ei voi toteutua nopeasti.

Sotalaivan vierailu

Yhdysvaltain laivaston maihinnousutukialus USS Kearsarge on saapunut satamavierailulleen Helsingin Hernesaareen.
USS Kearsarge Helsingin Hernesaaressa. Kuva: Susanna Pesonen / Yle

Amerikkalainen sotalaiva USS Kearsarge vierailee viikonloppuna Helsingissä.

Laiva on pitempi kuin matkustajalaivat, jotka kulkevat Helsingin ja Tukholman välillä. Sen pituus on noin 260 metriä.

Kearsarge on Helsingin Hernesaaren satamassa. Yleisö ei pääse laivaan.

Laivalla on noin 2000 amerikkalaista sotilasta. Ensi viikolla he harjoittelevat yhdessä suomalaisten sotilaiden kanssa Itämerellä.

Mansikanpoimijat

Ukranalaiset mansikanpoimijat Holopaisen Tilalla Lemillä 2019
Ukrainalaisia mansikanpoimijoita Suomessa vuonna 2019. Kuva: Kari Saastamoinen/ Yle

Mansikkatiloilla ei ole tarpeeksi poimijoita.

Noin 2 miljoonaa kiloa mansikkaa jää tänä kesänä pelloille, koska poimijoita ei ole.

Yleensä noin 70 prosenttia poimijoista tulee Ukrainasta. Tänä kesänä ukrainalaisia poimijoita tulee Suomeen vähemmän, koska Ukrainassa on sota.

Vannisen MM-kulta

Saga Vanninen kuvassa.
Nuorten maailmanmestari Saga Vanninen. Kuva: Thomas Windestam / MVphotos

Suomen Saga Vanninen on nuorten maailmanmestari. Vanninen voitti MM-kultaa seitsenottelussa.

Seitsenottelussa kilpaillaan 7 eri lajissa. Naiset kilpailevat esimerkiksi keihäänheitossa ja 200 metrin juoksussa.

Vanninen keräsi eri lajeista enemmän pisteitä kuin muut kilpailijat. Hopea ja pronssi menivät saksalaisille urheilijoille.

Alle 20-vuotiaiden nuorten MM-kisat ovat Etelä-Amerikassa, Kolumbiassa.

Sää

sääkartta

Sää on sateista. Länsi-Suomessa sataa vielä lauantaiaamuna.

Lauantain aikana sateet kulkevat kohti itää. Lauantai-iltana sataa ja ukkostaa Itä-Suomessa.

Sunnuntaina sää poutaantuu ja sateet loppuvat suuressa osassa maata.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä