Perjantai 5.8.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka kannattaa huumeiden käyttöhuoneiden kokeilua?

Oikea vastaus:

Ministeri Aki Lindén.

2.Mitä hyötyä käyttöhuoneista voi olla?

Oikea vastaus:

Käyttöhuoneissa huumeiden käyttöä voidaan valvoa ja huumeiden käyttäjille voidaan antaa tukea.

3.Mitä pitää tehdä ensin, jos käyttöhuoneita halutaan kokeilla?

Oikea vastaus:

Ensin pitää muuttaa lakia.

4.Onko mahdollista aloittaa käyttöhuoneiden kokeilu nopeasti?

Oikea vastaus:

Ei ole, asiassa on paljon vaikeita kysymyksiä.

5.Mikä on USS Kearsarge?

Oikea vastaus:

Amerikkalainen sotalaiva, joka vierailee Helsingissä.

6.Kuinka pitkä se on?

Oikea vastaus:

Noin 260 metriä.

7.Mitä USS Kearsarge tekee ensi viikolla?

Oikea vastaus:

Laiva ja sen sotilaat harjoittelevat Itämerellä yhdessä suomalaisten kanssa.

8.Mitä vahinkoa on siitä, että mansikanpoimijoita on liian vähän?

Oikea vastaus:

Noin 2 miljoonaa kiloa mansikkaa jää pellolle ja menee pilalle.

9.Miksi mansikanpoimijoita on tänä kesänä liian vähän?

Oikea vastaus:

Ukrainasta tulee Suomeen vain vähän poimijoita sodan takia.

10.Mitä Saga Vanninen on voittanut?

Oikea vastaus:

Hän on voittanut nuorten MM-kultaa seitsenottelussa.

11.Mitä seitsenottelussa tehdään?

Oikea vastaus:

Siinä kilpaillaan 7 eri yleisurheiulajissa.

12.Missä päin Suomea sataa lauantaina?

Oikea vastaus:

Aamulla lännessä ja illalla idässä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä