Perjantai 6.10.2017 (radio)

ICAN saa Nobelin rauhanpalkinnon

Joukko aktivisteja seisoo tukikohdan portilla pitäen käsissään punaista lakanaa, jossa lukee englanniksi: Kieltäkää ydinaseet.
ICAN-järjestön aktivistit osoittivat mieltään Yhdysvaltain sotilastukikohdan edessä Alice Springsissä Australiassa. Kuva: Tim Wright / ICAN / EPA-EFE

Nobelin rauhanpalkinnon saa ydinaseiden vastainen kampanja ICAN eli Ican. Saajan nimi julkistettiin Oslossa, Norjassa.

ICAN on kansalaisjärjestöjen liittouma. Sen tavoite on, että maailman valtiot luopuvat ydinaseista. ICAN oli mukana ajamassa ydinaseiden kieltosopimusta. Se hyväksyttiin YK:ssa eli Yhdistyneissä kansakunnissa kesällä.

122 maata on hyväksynyt sopimuksen. Sopimuksessa ei kuitenkaan ole mukana yhtään ydinasevaltiota. Myös monet muut maat, esimerkiksi Suomi ja Norja, eivät aio liittyä sopimukseen.

Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi oli ehdolla yli 300 henkilöä tai organisaatiota.

Suomessa iloitaan palkinnosta

Kati Juva
Kati Juva on ICAN-verkoston Suomen-osaston koordinaattori. Kuva: Yle

ICAN-kampanjan Suomen-verkoston koordinaattori Kati Juva on hyvin tyytyväinen Nobel-komitean päätökseen.

Juva kertoo, että tietoa osattiin hieman odottaa, koska ydinaseet kieltävä sopimus on ollut YK:n käsittelyssä.

Kati Juva on kuitenkin pettynyt siihen, että Suomi ei aio allekirjoittaa sopimusta.

Ruka avasi laskettelukauden

Rukan laskettelukausi avattiin 6.10.2017
Rukan kausi on avattu, ja se kestää ensi vuoden äitienpäivään saakka. Kuva: Ensio Karjalainen / Yle

Talven laskettelukausi on alkanut Suomessa. Kuusamon Ruka avasi rinteen kauden ensimmäisenä.

Rinne voitiin avata, koska Rukalla oli varastossa viime talven lunta. Lunta levitettiin Saaruan rinteeseen yli 50 000 kuutiota.

Myös Kittilän Levillä on varastoitu lunta kesän ajan. Sitä tarvitaan alppilajien maailmancupia varten marraskuussa.

Muut rinnekeskukset eivät ole varastoineet lunta laskettelua varten.

Vuori on romahtamassa Norjassa

Valokuva Mannen-vuoresta lokakuussa 2014.
Mannenvuori vuonna 2014. Kuva: Terje Pedersen / EPA

Länsi-Norjassa vuorenrinne on romahtamassa Romsdalenin laaksoon. Mannenvuoresta on irtoamassa yli tuhat metriä korkea lohkare.

Mannenvuorta on seurattu jo vuodesta 2009 romahdusvaaran takia. Viranomaiset yrittävät nopeuttaa romahdusta ja ovat pumpanneet vettä vuoren halkeamiin. Yön aikana halkeamat levenivät.

Vaara-alueella asuvat ihmiset evakuoitiin torstai-iltana. Myös läheinen rautatie on suljettu romahtamisvaaran takia.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.
Kuva: Luksia

Luksian opiskelijat aloittivat kotoutumiskoulutuksen noin vuosi sitten.

He tekivät vuoden aikana videoblogia, joka kertoi opiskelijoiden opiskelusta ja elämästä. Koulutus loppui kesäkuussa.

Videoblogin viimeisessä osassa saamme tietää, mitä opiskelijoille kuuluu nyt.

Videoblogin voi katsoa selkouutisten Facebook-sivulla tai selkouutisten internet-sivulla osoitteessa yle.fi/selkouutiset.

Katso videoblogin viimeinen osa

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Kuola Lumpur Malesiassa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä