Perjantai 6.11.2020 (radio)

USA:n vaalit

Kuvapari Trump – Biden
Donald Trump ja Joe Biden. Kuva: AFP / Lehtikuva

USA:ssa on jatkettu presidentinvaalien ääntenlaskentaa. Tunnelma USA:ssa on ollut jännittynyt, koska tilanne vaaleissa on ollut hyvin tasaväkinen.

Presidentti Donald Trump on taas haukkunut vaaleja vilpillisiksi. Trump sanoi, että Joe Bidenin kannattajat yrittävät varastaa vaalivoiton.

Trumpin puheita vaalivilpistä pidetään valeina. Vaalivilppiä ei ole tullut ilmi USA:ssa.

Kasvomaskit tukkivat viemäreitä

Vessanpönttö.
WC-pönttöön ei saa heittää kasvomaskeja tai puhdistusliinoja. Kuva: Julia Sieppi / Yle

Kasvomaskien käyttö aiheuttaa ympäristöongelmia. Ihmiset ovat heittäneet kasvomaskeja esimerkiksi wc-pönttöön ja viemäreitä on mennyt tukkoon.

Tukoksia viemäreihin ovat aiheuttaneet myös desinfioivat puhdistusliinat, koska niitä on heitetty wc-pönttöön. Esimerkiksi Kouvolassa huoltomies on joutunut avaamaan terveysaseman viemäriputket jo 3 kertaa, koska kasvomaskit ovat tukkineet putket.

Kasvomaskeja tai puhdistusliinoja ei saa heittää viemäriin.

Suomen koronatartunnat

Kuvassa on testausvälineitä drive-in-testauspisteellä lokakuussa 2020.
Koronatestin koeputkia. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on raportoitu perjantaina 266 uutta koronavirustartuntaa. Koronatartuntoja on ollut 2 viikon aikana 17 enemmän kuin edellisen 2 viikon aikana.

Uusia kuolemantapauksia on raportoitu perjantaina 1.

Svenska Dagen

Peppi Pitkätossu -pehmolelu Lahden kaupunginkirjastossa.
Kirjastossa ruotsalaisuuden päivä huomioitiin esimerkiksi Peppi-Pitkätossu -kirjoilla. Kuva: Emilia Malin / Yle

Perjantaina on vietetty Ruotsalaisuuden päivää eli Svenska dagenia. Koronatilanteen takia perinteisiä tapahtumia ei tänä vuonna järjestetty.

Ruotsalaisuuden päivä eli Svenska dagen juhlistaa sitä, että suomenruotsalaiset saavat käyttää Suomessa ruotsin kieltä, joka on heille äidinkieli.

Sää

Viinkoloppu on aurinkoinen lähes koko maassa.
Sää on viikonloppuna melko lämmintä ja monilla alueilla aurinkoista. Kuva: Yle

Suomessa on ollut perjantaina tosi lämmintä. Ahvenanmaalla lämpötila oli melkein 17 astetta. Lounais-Suomessa lämpötila oli noin 13 astetta. Tavallisesti marraskuussa on paljon kylmempää.

Lauantaina on enimmäkseen poutaa eli ei sada ja myös aurinko paistaa.

Lämpötila on noin 10 astetta. Lapissa on viileämpää ja sataa lunta ja räntää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä