Perjantai 6.1.2017 (radio)

Potkujen pelko vähenee

Telakka
Turun telakalla riittää työtä laivojen rakentajille. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Suomalaiset pelkäävät potkuja nyt vähemmän kuin vuosi sitten. Iso osa suomalaisista luottaa siihen, että oma työpaikka säilyy.

Taloustutkimus kysyi asiaa yli 1000 suomalaiselta. 84 prosenttia vastaajista luotti oman työpaikan säilymiseen. Vuosi sitten sitä mieltä oli 77 prosenttia vastaajista.

Paras tilanne on Länsi-Suomessa. Siellä ihmiset pelkäävät vähiten, että he menettävät työpaikan.

Syynä on se, että teollisuudella menee hyvin Länsi-Suomessa. Turussa rakennetaan paljon laivoja ja Uudessakaupungissa autoja. Länsisuomalaiset luottavat siihen, että työtä riittää.

Haminan epätavallinen tulipalo

Tuulivoimala palaa.
Tulipalo syttyi tuulivoimalan konehuoneessa 100 metrin korkeudessa. Kuva: Mikko-Pekka Purho

Haminassa on ollut epätavallinen tulipalo. Tulipalo syttyi tuulivoimalan konehuoneessa. Konehuone on 100 metrin korkeudessa.

Tulipalon takia tuulivoimalan osia putosi maahan. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut. Alue on suljettu.

Thaimaan tulvat

Poika leikkii lautalla Kelantan aluella lähellä Thaimaan rajaa.
Tulvavedet ovat noussset kauduille myös Thaimaan naapurimaassa Malesiassa. Kuva: Fazry Ismail / EPA

Aasiassa Thaimaassa on pahoja tulvia. Noin 10 ihmistä on kuollut.

Vesi nousi kaduille kovan sateen takia. Thaimaan viranomaiset sanovat, että ainakin 120000 kotia on kärsinyt tulvista.

Tulvavesi häiritsee myös turisteja. Koh Samuin lomasaarella lentoja on peruttu, ja osa lennoista on myöhästynyt.

Paakin kylän jäälyhdyt

Luminen ja pimeä maisema, jossa jäälyhtyjä tien varrella
Paakin kylä on kuin sadusta, kun jäälyhdyt valaisevat kylän keskellä pimeää talvea. Kuva: Marita Kaipainen

Perjantaina on vietetty loppiaista. Se on viimeinen joulunajan juhlapäivä.

Paakin kylässä Pohjois-Suomessa loppiaista on vietetty tosi kauniissa ympäristössä. Yli 1000 jäälyhtyä on tuonut valoa kylän teille.

Paakin kylän asukkaat ovat tehneet jäälyhdyt itse. He jäädyttävät vettä ämpäreissä. Kun jää on valmista, sen keskelle tehdään reikä kynttilää varten.

Tapa on yli 20 vuotta vanha. Jäälyhdyt sytytetään joulunaikaan, kun sää on tarpeeksi kylmä. Tänä vuonna sopiva sää oli nyt loppiaisena.

Helsingin valotaide

Lux Helsinki vuonna 2016.
Valotaidetta Helsingin keskustassa. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Helsingissä nautitaan vähän erilaisesta valosta. Valolla tehdään taidetta.

Nyt on valofestivaali Lux Helsinki, ja Helsingin keskustassa on 15 valotaideteosta. Valotaide valaisee esimerkiksi rakennusten seiniä.

Valotaideteokset löytyvät Senaatintorin ympäristöstä. Lux Helsinki jatkuu maanantaihin asti.

Kova pakkanen loppuu

Merisumu pakkanen Kaivopuisto Helsinki.
Viime päivinä on ollut kova pakkanen. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Loppiainen on ollut tosi kylmä. Kova pakkanen kuitenkin loppuu. Lauantaina lämpötila nousee lähelle nollaa ja lunta sataa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä